Klimatbacken växer

Svenska skidförbundet har tillsammans med sin Smart Energy Partner, Vattenfall, arbetat för att lära sig mer om klimatförändringarna och att sänka förbundets växtgasutsläpp. Som ett led att sprida information och lyfta klimatfrågan till skidklubbar initierades Klimatbacken – ett sätt att ”backa” klimatet på.

Vattenfall och Skidförbundet har under tre år anordnat ”Klimatbacken”, en aktivitet för Sveriges skidklubbar som syftar till att springa ihop pengar till klubben samtidigt som man lyfter klimatfrågan.
Varje förening som genomför Klimatbacken har möjlighet att söka pengar från Vattenfalls och Svenska Spels Klimatfond, för att finansiera omställningsprojekt i klubben.

– Vi är så tacksamma att vi tillsammans med Vattenfall startade Klimatbacken och nu att Svenska Spel har kommit in och möjliggjort för fler klubbar att kunna ansöka om klimatbidrag från Vattenfalls och Svenska Spels klimatfond. Detta är ett bra sätt att på ett lekfullt sätt kunna väcka klimatfrågan utifrån ett tränings- och skidåkningsperspektiv, säger Kalle Olsson Bexell på Svenska Skidförbundet

Omfattningen av årets Klimatbacke har växt till såväl alpin som längd klubbar och de partners som anslutit sig har även de blivit fler. Förutom initiativtagaren Vattenfall har även Skidförbundets huvudsponsor Svenska Spel och Europcar gått in och stöttat Klimatbacken.

Klubbarna som är med har möjlighet att förutom de pengar de samlar in under dagen, även få söka pengar i Vattenfalls och Svenska spels Klimatfond, där pengarna ska gå till ett projekt som minskar klubbens klimatavtryck samt att Europcar kommer att tävla ut helghyror på bussar för att kunna samåka till tävlingar och träningsläger – ett sätt att främja samåkning och därmed minskade utsläpp.

– Klimatbacken ger skidintresserade över hela landet en möjlighet att ”backa” klimatet och sin klubb. Vattenfall har ett tydligt mål om att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation och vår roll som Smart Energy Partner ger oss en fantastisk möjlighet att nå både gamla och unga med kunskap och tips på hur man kan minska sina klimatavtryck. Och samtidigt tjäna pengar till sin klubb för att göra något klimatsmart, säger Åsa Rolke, projektledare inom Brand Experience på Vattenfall.

Klubbarna beslutar själva om vilken dag och tid, medlemmarna ska springa i backen och vad de gör med pengarna. I tillägg till själva insamlingsmomentet har även en informationsfolder tagits fram om hur man kan göra sin anläggning mer klimatsmart.

Klimatbacken kommer att pågå fram till den 15:e november 2021.

Material och information om hur klubbarna kan göra sina anläggningar mer klimatsmarta har tagits fram och kan hittas på klimatbacken.se.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Kalle Olsson Bexell

Marknads- och kommunikationschef Alpint +4676 634 73 68