Adam Hofstedt, Karlstads SLK, tar JVM-silver i herrarnas avslutande slalom. Foto: Ski Team Sweden Alpine

JVM-silver för Adam Hofstedt i herrarnas slalom

Efter smart och väl avvägd satsning i andra åket klättrade Adam Hofstedt, Karlstads SLK, åtta placeringar och knep Sveriges fjärde medalj på Junior-VM i St. Anton.

Junior-VM i St. Anton avslutades enligt tradition med herrarnas slalom i St. Anton. Och det var ingen lätt utmaning det svenska laget ställdes inför. En utmanande bana gav både misstag och en hel del urkörningar. Men Adam Hofstedt, Fabian Ax Swartz, Adam Palmér, Lucas Kongsholm och Philip Lundquist gick i mål och hade fina förutsättningar inför andra åket. Italienaren Corrado Barbera och fransmannen Alban Elezi Cannaferina gick ut först och satte också de två bästa tiderna i första åket med Barbera i ledning.

Hofstedt tia efter första

Hofstedt var först ut av svenskarna och startade jämnt med Barbera. Men det fanns ett tufft parti i tredje sektionen som satte många på prov och även Hofstedt fick problem. Efter två misstag tappade han kontakten med Barbera och gick in 1.74 efter ledaren.

– Det är en tuff backe i sig och här hade de satt kortare avstånd här och där. Det var en tufft satt bana i första åket, säger tränaren Magnus Larsson.

I de tuffa förhållandena var det goda besked att samtliga svenskar tog sig i mål. Med Hofstedt på delad tionde plats, Ax Swartz och Palmér på 13e och 14e, Kongsholm på 16e, Lundquist på 23e och Nyberg på 32a fanns goda svenska chanser för fina placeringar i andra.

Åtta placeringar upp för Hofstedt

Karlstadsåkaren Hofstedt inledde med 67 hundradelar till godo mot då ledande Oscar Andreas Sandvik och utökade till 78. I mål hade han tre tiondelar kvar, grön skylt och knuffade ner Sandvik från ledarstolen. Det skulle också visa sig vara ett mer än stabilt åk. Hofstedt var kvar i ledningen en god stund när en efter en tappade tid mot svensken eller körde ur. När Elezi Cannaferina gjorde en stor miss och gick in på delad sjätteplats med Ax Swartz hade Hofstedt säkrat minst silver. Han rådde dock inte på Barbera som trots att han tappade nästan hela sitt försprång tog sig i mål med 29 hundradelar till godo på svensken.

Med det säkrade Hofstedt Sveriges fjärde JVM-medalj i St. Anton efter guld i damernas slalom och storslalom samt lagtävlingen. Antoine Azzolin, Frankrike, låg femma efter första åket och klättrade även han och knep bronset.

– Helt magiskt. Det var lite synd på första åket där Adam hade två missar. Men andra åket var klockrent från den startposition han hade för det var ganska uppkört, säger Magnus Larsson.

Ax Swartz slutade på en fin sjätteplats, Palmér på åttonde och Kongsholm på 20e. Dessvärre åkte Lundquist och Nyberg ut i andra åket.

Resultat

1) Corrado Barbera, 1.38.21 (ITA), 2) Adam Hofstedt, +0.29 (SWE), 3) Antoine Azzolin, +0.38 (FRA) 6) Fabian Ax Swartz, +0.91, 8) Adam Palmér, +1.02 (SWE), 20) Lucas Kongsholm, +2.59 (SWE)

Resultatlista >>

Lisa Johansson