Kristoffer Jakobsen, William Hansson och Mattias Rönngren startar i Garmisch Partenkirchen och Adelboden.

Jakobsen, Hansson och Rönngren till Garmisch och Adelboden

Nytt år och nya tävlingar! Det blir en rivstart på 2023 när slalom i klassiska Garmisch Partenkirchen och slalom och storslalom i Adelboden står på världscupschemat för de svenska herrarna i veckan.

Onsdag 4 januari startar det nya året för Ski Team Sweden Alpines herrar med slalom i Garmisch Partenkirchen där Kristoffer Jakobsen, Storklintens Alpina SKALP, och William Hansson, Mälaröarnas Alpina MASK, representerar de svenska färgerna. William Hansson gjorde sin blott nionde världscupstart i Madonna di Campiglio innan jul. Då missade han att kvala till andra åket men får nu en ny möjlighet att samla erfarenheter.

Jakobsen slutade fyra i säsongsinledningen i Val d’Isere och senast i Madonna var han snabbast av alla i andra åket efter en miss i första vilket gav ett avancemang från 27e till 7e plats. De resultaten ger att Jakobsen just nu ligger på femte plats i slalomcupen som leds av norske Lucas Bråthen.

Rönngren ansluter i Adelboden

Direkt på tävlingarna i Garmisch följer storslalom och slalom i Adelboden, Schweiz, med storslalom lördag den 7 januari och slalom söndag den 8 januari. För svensk del startar helgen med Mattias Rönngren, Åre SLK, som kör storslalom på lördagen. Rönngren drabbades av en korsbandsskada i mars 2022 men var tillbaka i banan under de dubbla tävlingarna i Alta Badia. Hansson och Jakobsen kör slalomen på söndagen.

Laget

Kalle Olsson Bexell, Marknads- och kommunikationschef SSF Alpint

+46 76 - 634 73 68
kalle.olsson@skidor.com