Hörnblad, Jakobsen och Ax Swartz: Här är truppen till helgens tävlingar

Hörnblad, Jakobsen och Ax Swartz: Här är truppen till helgens tävlingar

Zermatt/Cervinia står värd för damernas första farttävlingar med dubbla störtlopp kommande helg. På plats finns Lisa Hörnblad som kommer vara med på träningarna och därefter avgöra om det blir världscupcomeback på lördag. Samtidigt vankas slalompremiär för herrarna där två svenskar, varav en debutant, står på start i Gurgl.

Team Svenska Spels Fabian Ax Swartz gör debut i världscupen i Gurgl efter att ha kvalat om platsen i en FIS-tävling i Storklinten där han vann före Adam Hofstedt och världscupmeriterade åkare som Linus Strasser. 19-åringen från IFK Lidingö gjorde sin första Europacupstart i Almåsa 2022 och är regerande svensk mästare i slalom efter vinsten i Sundsvall i mars.

– Målet är så klart topp 30 i första åket så man får vara med i andra men det är ju svårt. Det är hög konkurrens och det är första gången så man får se lite vad som händer, säger Ax Swartz.

"Riktigt bra magkänsla”

Med sig har han mer rutinerade Kristoffer Jakobsen som även han kommer att få en ny upplevelse i helgen. Slalomen i Gurgl är nämligen ett nytt stopp på världscupcirkusen så än så länge har få av helgens tävlande känt på vad den österrikiska orten har att bjuda på.

– Vi har en riktigt bra magkänsla. Jakobsen är i slag och med åkningen vi har i ryggsäcken med många repetitioner och bra förutsättningar på hemmaplan pekar det mot att det fortsätter i samma stil. Fabian är också redo att visa vad han och vi går för så vi hoppas på ett schysst rejs på lördag med vad jag tror blir bästa säsongsstarten på många år, säger herrchef Fredrik Kingstad.

Lisa Hörnblad tillbaka - kan göra tävlingscomeback

Samtidigt med herrarnas slalompremiär kör damerna fartpremiär med dubbla störtlopp, lördag och söndag. Lisa Hörnblad, som ådrog sig en skada i januari 2022, är tillbaka och kommer att börja med att köra den officiella träningen och uppvärmningen inför helgen.

– Hon kommer köra de officiella träningarna. Det är inte så lätt att få till fartträning och det här är en möjlighet för henne att åka. Det är också för att hon ska kunna känna efter hur det känns och därefter bestämma om hon kör i helgen eller inte. Vi börjar med träningsdagarna och uppvärmningen och så tar vi det därifrån, säger Manuel Gamper, damchef.

Hörnblad kommer till Zermatt på tisdag kväll och har ”Good Vibes” inför kommande vecka.

– Det känns overkligt kul. Det har känts så långt borta och nu plötsligt kör vi. Jag känner mig laddad och positiv! Vi har tre träningar och sen får vi se men det känns kul att vara i den här miljön som jag har längtat efter att vara i, säger hon.

Truppen

Gurgl

Fabian Ax Swartz, IFK Lidingö
Kristoffer Jakobsen, Storklintens alpina