Edvard Nord förste svensk topp-9 i världscupen i grässlalom. Foto: Martin Stepanek, Czech Team

Historiska resultat i grässlalom – förste svensk topp-10

För första gången någonsin har en svensk grässkidåkare placerat sig topp-10 i världscupen – och inte bara en gång, utan två.

Det går framåt för våra svenska grässkidåkare, särskilt för Edvard Nord som blev historisk under helgens världscuptävlingar i slalom i tjeckiska Predklasteri.

– Kul att vi nu är med och slåss i toppen, de andra nationer får se upp framöver med de svenska åkarna, säger tränare Rickard Nord.

Landslaget i grässkidåkning fortsätter prestera och flytta fram sina positioner. Under helgens världscupstävlingar i slalom i tjeckiska Predklasteri slogs tre personbästaplaceringar, av fyra möjliga.

Historisk topp-10-placering

Vädret var soligt och varmt och det var rekord i antalet deltagande, i både dam och herrklassen, när det var dags att starta säsongens världscuptävlande.

Det var ett hårt underlag som mötte åkarna i den tuffaste backen för grässlalom på hela touren.

Edvard Nord visade storform redan första tävlingsdagen. Han låg 11:a efter första åket och satsade för fullt i andra åket. En satsning som lyckades. Han åkte upp sig en placering till 10:e-platsen, vilket var Sveriges första topp-10-placering någonsin i världscupen.

Calle Söderlund fick kämpa lite i början. Efter första åket låg han på 26:e palts, dock med ett bra utgångsläge inför andra åket. I andra åket klämmer Calle till med den 13:e bästa tiden och slutar på 21:a plats, vilket är hans bästa slalomplacering i världscupen någonsin.

Det andra åket gav mersmak och visade vilken kapacitet det finns hos bägge åkarna.

Calle Söderlund. Foto: Martin Stepanek, Czech Team

Ännu en historisk dag

Edvard fortsatte åka bra även under söndagens slalom. Han förbättrar personbästat ytterligare en placering när han åker in på en fantastiskt bra 9:e plats. Det hade kunnat bli ännu bättre eftersom Edvard låg 8:a efter första åket. Men formen finns där och därmed möjligheter till fler bra placeringar.

– Vi ser att veckans träningsläger tillsammans med det italienska landslaget verkligen har gett resultat. Våra åkare levererar stabil åkning i alla discipliner och det finns mer att hämta, konstaterar Rickard.

Calle hade tyvärr en mindre lyckad dag och fick inte till något av åken, utan slutar på plats 24.

– Nu är det ett uppehåll innan det är dags för nästa världscupstävlingar i Italien den 29–30 juli. Närmast väntar istället en deltävling i Czech Cup i Liberic samt FIS-tävlingar i Jasenska Dolina Slovakien för åkarna, berättar Team manager Fredrik Söderlund.

Resultatlistor världscup Predklasteri, CZELänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
(länk till fis-ski.com)

Fredrik Söderlund

Presskontakt Team captain Ski Team Sweden Grasski Grässkidåkning +46 (0)70-871 02 39