Hilma Lövblom upptas i Svenska Olympiska Kommitténs Topp och talang. Foto: Erik Segerström/Ski Team Sweden Alpine

Hilma Lövblom uttagen till SOKs Topp och Talang

Hilma Lövblom, Täby SLK, tas ut till Svenska Olympiska Kommitténs, SOKs, Topp och Talang som ger skräddarsytt stöd för långsiktig satsning. – Det känns som en otrolig trygghet, som att det kan ge mycket resultat, säger Hilma Lövblom.

– Det betyder verkligen jättemycket för mig. Att få stöd från SOK känns verkligen stort och det känns som att det finns så mycket hjälp som de kan erbjuda. Det är sjukt stort, jag är så sjukt tacksam över att få ingå i det programmet, säger Hilma Lövblom.

SOKs Topp och Talang är ett skräddarsytt stöd för idrottare som bedöms ha potential att ta medaljer på OS och VM i framtiden. Stödet ska ge idrottarna möjlighet till full satsning oberoende av idrottens eller den egna ekonomin och programmet har haft en positiv effekt. Sedan starten 1998 har drygt 30 procent av idrottarna som ingått i programmet tagit steg mot att ha kapaciteten att ta medaljer vid VM och/eller OS efter mellan fyra och sex års satsning.

21-åriga Lövblom har tävlat i Europacupen sedan 2017 och 2021 debuterade hon i världscupen där hon även tog sina första poäng samma säsong. Inför OS i Peking 2022 togs hon upp i den svenska truppen på det så kallade framtidskriteriet. Framåt hoppas hon kunna uppvisa ännu mer stabilitet i sin åkning.

– Jag vill fortsätta ta kliv framåt. Mitt mål inför nästa säsong är att bli lite stabilare och leverera den åkning jag kände att jag hade i mig den här säsongen i två åk, kunna plocka världscupspoäng och komma in på topp 30.

Hur kan Topp och Talang vara ett stöd för dig i att nå dina mål?

– Jag tror absolut att det kan vara en stor hjälp i att hålla koll på allt runtomkring, som med hälsan, hålla koll på sina värden, få lite rådgivning kring träning och allting. Och jag tror det kan vara bra för kontinuiteten i träningen. Det känns som en otrolig trygghet, som att det kan ge mycket resultat.

Lövblom är hemma för sommaren och förutom att förbereda sig inför kommande säsong spenderas en hel del tid med familj och vänner.

– Det blir mycket träning. Sen njuter jag av att vara hemma och vara lite ute på landet. När man reser så mycket är det ganska skönt att bara vara hemma, att få rutiner.

Läs också: Hilma Lövblom ansluter till OS-truppen

Lisa Johansson