Hilma Lövblom från Täby SLK tar emot 10 000 kronor i form av Svenska Spels Hejapris efter Europacupvinsten.

Hilma Lövblom delar prispengar med Täby SLK efter Europacupvinsten

Team Svenska Spel kan se tillbaka på en fantastisk säsong med totalt 14 pallplatser i Europacupen. Hilma Lövblom samlade på sig fyra av dem och tog med det hem totalvinsten i storslalomcupen. Nu prisas hon med 10 000 kronor i form av Svenska Spels Hejapris för prestationen – en summa hon delar med hemmaklubben Täby SLK.

22-åriga Hilma Lövblom har hunnit göra sig ett namn i världscupen under den gångna säsongen med två topp 30-resultat och ett imponerande personbästa med 13e plats i Kronplatz i januari. Parallellt har hon presterat i topp under hela säsongen på Europacupen där det i sammanräkningen slutade med sex placeringar på topp tio utöver de fyra pallplatserna (varav två var vinster).

Med en så fin säsong i ryggsäcken tog Lövblom hem totalvinsten i storslalomcupen och har därmed säkrat en personlig startplats i världscupen nästa säsong.

– Jag är så glad och stolt över säsongen och trodde inte alls på detta. Sedan har jag gjort bra resultat och på slutet av säsongen har det varit så kul att åka skidor och tävla, sa Lövblom efter att ha tagit emot bucklan på Europacupfinalerna i Narvik i mars.

Utöver det är Lövblom numera regerande svensk mästare i storslalom efter SM-vinsten i Sollefteå i slutet av mars. Nu prisas hon för säsongen och vinsten av storslalomcupen med 10 000 kronor i form av Svenska Spels Hejapris. Summan delas mellan Lövblom och hemmaklubben Täby SLK.

– Det känns verkligen jättekul och extra kul att få dela det med min klubb som verkligen stått bakom mig hela vägen, säger Lövblom.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor Svenska Spel presenterar två Hejapris till Lövblom och lagkompisen Moa Boström Müssener som vann slalomcupen som en del i ambitionen att stötta landets idrottsföreningar och ge dem möjligheter att stärka sitt arbete för barn och ungdomar.

– Det känns självklart att vi möjliggör för några av våra främsta atleter att ge tillbaka till föreningar som betyder mycket för dem. Idrotten är en viktig samlingsplats för såväl unga som gamla och jag är övertygad om att de här båda föreningarna kommer förvalta medlen på ett ypperligt sätt, säger Linn Rydstedt, projektledare för Hejapriset hos Svenska Spel.

Läs också: Hilma Lövblom segrare av Europacupen i storslalom

Lisa Johansson