Hilma Lövblom ansluter till truppen till alpina VM i Courchevel/Méribel.

Hilma Lövblom ansluter till alpina VM-laget

Det alpina laget till alpina VM i Courchevel/Méribel kompletteras inför kommande vecka när Hilma Lövblom, Täby SLK, ansluter till truppen. Dessutom annonseras redan nu vilka som kommer att köra Team Eventet för svensk del.

Se mer information om inbjudan till pressträff inför alpina VM längre ner.

Täbyåkaren Hilma Lövblom ansluter till den svenska truppen till alpina VM i Courchevel/Méribel. Lövblom kommer direkt från Europacuptävlingar i Maribor där hon inledde de dubbla storslalomtävlingarna med en andraplats. Täbyåkaren har haft en fin säsong där hon har tagit två pallplatser i Europacupen och samlat en lång rad topp 10-placeringar. I sin 17e världscupstart i Kronplatz 25 januari gjorde hon personbästa på världscupnivå med 13e plats och det är en del av motiveringen till varför hon nu ansluter till VM-truppen.

– Med placeringen i Kronplatz har hon delvis uppfyllt kriterium och hon har på senaste tid visat en uppåtgående och positiv trend på Europacupen. Därför har samtliga tränare varit överens om att ta med henne på VM, säger Manuel Gamper, huvudtränare för svenska damlandslaget.

Lövblom tas ut för att köra storslalom i Méribel. För närvarande läggs inga åkare till i slalomtruppen då ingen av övriga svenska åkare har tagit sig in på topp 15 i världscupsammanhang. Dessutom visar de svenska damerna upp fin form i Europacupen där både Cornelia Öhlund och Moa Boström Müssener har chansen att ta placering på topp tre i slalomcupen. Det skulle i så fall innebära en långsiktig fördel för åkarna i form av personliga platser till världscupen nästa säsong.

– De visar väldigt bra form i Europacupen och de har som mål för säsongen att ta personliga platser till världscupen nästa säsong, säger Gamper.

Laget till Team Event uttaget

På herrsidan har landslagsledningen valt att inte ta ut fler åkare då fokus för herrarna i Team Svenska Spel ligger på att etablera sig i Europacupen.

– Vi har VM i Åre och Cortina bakom oss där vi gått på framtidskriterier och trott på att se och lära men med den plan som finns för herrarna i Team Svenska Spel är det inte läge just nu. De har sin långsiktiga målsättning med säsongen och vi väljer att hålla den linjen. Europacupen är i fokus för dem och det gynnar dem att vi håller oss till planen, säger Fredrik Kingstad, herrchef.

Den första tävlingen för svensk del blir lagtävlingen 14 februari. Laget som representerar Sverige i lagtävlingen består av Kristoffer Jakobsen, Mattias Rönngren, Sara Hector, Hanna Aronsson Elfman och Estelle Alphand.

Truppen Courchevel/Méribel

Anna Swenn Larsson, Rättviks SLK
Team Event, parallelltävling och slalom (SL)
Swenn Larsson är uttagen enligt satta kriterier om en placering på topp sju eller två placeringar på topp femton i världscupsammanhang. Resultat: Etta i världscupen i Killington (SL) och trea i världscupen i Zagreb (SL).

Estelle Alphand, Åre SLK
Team Event, parallelltävling och storslalom (GS)
Uttagen enligt satta kriterier om tidigare placeringar på mästerskap. Resultat: lagparallelltävling VM 2021 (2a).

Hanna Aronsson Elfman, Kils SLK
Storslalom (GS) och slalom (SL)
Aronsson Elfman är uttagen enligt satta kriterier. Resultat: Fyra i världscupen i Sestriere, slalom, och sjua i världscupen i Flachau (SL). Hon kommer även att starta i storslalom för att ha en förberedande tävling inför slalomstart.

Hilma Lövblom, Täby SLK
Storslalom (GS)
Lövblom är uttagen enligt att hon delvis uppfyllt kriteriet om två topp 15-placeringar i och med sin 13e plats i Kronplatz. Hon har också uppvisat god form i Europacupen med en andra- och en fjärdeplats i Maribor senast. Resultat: 13e plats i Kronplatz (GS), trea i Ponte di Legno (GS) och tvåa Maribor (GS), i Europacupen.

Kristoffer Jakobsen, Storklintens alpina SKALP
Team Event, parallelltävling och slalom (SL)
Jakobsen är uttagen enligt satta kriterier om en placering på topp sju eller två placeringar på topp femton i världscupsammanhang. Resultat: Fjärdeplats i världscupen i Val d’Isere (SL).

Mattias Rönngren, Åre SLK
Team Event, parallelltävling och storslalom (GS)
Rönngren är uttagen enligt satta kriterier om tidigare placeringar på mästerskap. Resultat: Team Event OS 2022 (13e) och lagparallelltävling VM 2021 (2a).

Sara Hector, Kungsbergets alpina AK
Team Event, parallelltävling, storslalom (GS) och slalom(SL)
Hector är uttagen enligt satta kriterier om en placering på topp sju eller två placeringar på topp femton i världscupsammanhang. Resultat: femma och sjua Levi (SL), tvåa i världscupen i Sestriere (GS) och trea i världscupen i Killington (GS).

Courchevel/Méribel hemsida >>

FIS kalender >>

Svenska laget och information om mästerskapet >>

Alpina VM på skidor.com >>

För att hålla dig uppdaterad om resultat och annan information om mästerskapet, ladda ner appen Telegram och sök efter grupperna Media FIS Alpine Women och Media FIS Alpine Men.

Information om pressträff

NÄR?Måndag 13 februari 2023, 18.00
Med reservation för ändringar som i så fall kommuniceras via pressutskick.

VAR? Hotel Ecrin Blanc Courchevel, 1380 Rte des Eaux Vives, 73120 Courchevel, Frankrike (i lobbyn)

OBS: Anna Swenn Larsson och Per Jonsson är med via länk. Enskilda intervjuer är fortsatt möjliga under pressträffen.

Medverkande

Åkare

Anna Swenn Larsson, Rättviks SLK (observera, med via länk)

Estelle Alphand, Åre SLK