Anna Swenn Larsson, Sara Hector och Kristoffer Jakobsen tävlar i världscupsavslutningen i Courchevel/Meribel. Foto: Ski Team Sweden Alpine

Hector jagar cupvinst - här är svenskarna i världscupsfinal

Världscupfinalerna i Courchevel/Meribel avslutar säsongen med chans på vinst i storslalomcupen genom Sara Hector medan Anna Swenn Larsson och Kristoffer Jakobsen jagar toppen i slalomen.

Sara Hectors säsong inleddes med en tolfteplats i Sölden, . Därefter följde rejäl islossning för Kungsbergets stolthet då hon tog sex raka pallplatser, den första i Courchevel i december, varav tre vinster. Hon har också haft en framgångsrik slalomsäsong med en rad topp 10-resultat. Hector hade kunnat säkra totalsegern i Storslalomcupen i Åre men hade otur i andra åket och körde ur med en lätt ledbandsskada som resultat. Efter undersökning konstaterades det att skadan inte var allvarlig och att hon kan köra världscupsfinalerna.

Anna Swenn Larsson ligger nia i den totala slalomcupen inför veckans finaler, en placering före Hector. Hon inledde säsongen med en femte- och en elfteplats i Levi, nosade kring topp tio i ett par tävlingar efter det och slog till slut till med en tredjeplats i Kranjska Gora i januari. I slalomen i Åre senast låg hon trea efter första åket och var på väg mot en topplacering men körde dessvärre ur i andra. Swenn Larsson har haft en jämnt hög nivå den här säsongen och har ännu mer att ge.

Kristoffer Jakobsen har, efter en rad urkörningar, halkat ner i den totala slalomcupen på herrsidan men är fortsatt med till finalerna och alla vet att det går fort när han får till det i två åk. Jakobsen inledde säsongen med en urkörning och tog sedan två raka pallplatser: Hans första i karriären på världscupsnivå. Utöver det vann han i inbjudningstävlingen i Crans Montana Night Slalom i januari i hårdast möjliga konkurrens.

KVALIFICERING

De 25 bäst rankade åkarna inom respektive gren får åka i världscupsfinalen. Även olympiska mästare, världsmästare och juniorvärldsmästare inom respektive gren kvalificerar sig till finalerna.

TÄVLINGSPROGRAM

Störtlopp Herr TRA 10.00 | Störtlopp Dam TRA 11.30

Störtlopp Herr TRA 10.00| Störtlopp Dam TRA 11.30

Störtlopp Herr 10.00 | Störtlopp Dam 11.30

Super G Dam 10.00 | Super G Herr 11.30

Lagparallell 12.00

Storslalom Herr 09.00, 12.00 | Slalom Dam 10.30, 13.30

Storslalom Dam 09.00, 12.00 | Slalom Herr 10.30, 13.30

Med reservation för ändringar.

Se programmet >>

Lisa Johansson