Hanna Matslofva, trea på världscuptävlingen i speedski på Idre Fjäll. Foto: SSf

Hanna Matslofva trea på världscuptävlingen på Idre Fjäll

Redan under den första av tre världscuptävlingar som ska genomföras på Idre Fjäll blev det en svensk pallplats genom Hanna Matslofva, Orsa Alpina, som slog till med en tredjeplats.

− Jag kände tidigt att det kunde bli en bra placering i dag. Det kändes också som att jag faktiskt var nära den där andraplatsen också, men det var lite stökigt i slutet av timningen. Så jag är nöjd med en tredjeplats, säger Hanna Matslofva som har fått ett annat självförtroende i åkningen och faktiskt siktade på en pallplats:

− Ja, det gör jag jämt nu förtiden, säger Hanna och berättar att hon förut har haft svårt att sova inför tävlingsdagen och knappt kunnat äta frukost på morgonen.

− Men nu har jag bara tagit det i min takt och åker omkring och har det gött, skrattar Hanna som självklart siktar på en pallplats även under morgondagens tävling.

− En pallplats om dagen vore väl bra!

Snabbast i damklassen var italienska Valentina Greggio på 175.36 km/h med Clea Martinez från Frankrike på andra plats på 173.77 km/h.

Herrarnas tävling vanns av den regerande världsmästaren franske Simon Billy på 180,65 km/h.

Bästa svenska herrplaceringar stod bröderna Abrahamsson för med Olof på en sjundeplats och Axel på placeringen bakom. Kampen inom familjen Abrahamsson är prestigefull och inbegriper även pappa Mats, som nu får se sig akterseglad av sina söner.

− En sjundeplats känns bra och är en klar revansch från gårdagens SM. Men tyvärr var finalåket var lite långsammare i semifinalen, så där finns mer att hämta, säger Olof som med sin sjundeplats slog personbästa vad gäller placering i världscupen.

Strax bakom på åttondeplats kom alltså Olofs bror Axel, som även han kör för Väst Alpin:

− Ja, det är synd att jag blev slagen av brorsan i dag, hade ju varit roligt att ta han. Men jag får göra det i morgon istället. Jag kom tyvärr upp lite på kant i slutet av backen, efter kompressionen. Jag ska försöka stå lite smalare hela vägen i morgon, så ska vi se om jag får ihop det, säger Axel Månhammar Abrahamsson, som även han slog personbästa i världscupen.

Fighten om placeringar bröderna emellan fortsätter under morgondagens världscuptävling.

− Det står ju 1−1 i tävlingar nu, så vi får se hur det blir i morgon, säger Olof och ler mot brorsan Axel, som kommer garanterat kommer bjuda på hårt motstånd.

Världscuptävlingarna i Idre fortsätter under fredagen och lördagen, då vi hoppas på fler framskjutna svenska placeringar.

LÄS MER: Följ världscupen i Idre

Resultat världscuptävling 10 mars, Idre Fjäll