Det är dags för Junior-VM i Kanada och sverige skickar ett starkt lag med nio åkare födda mellan 2001 och 2005. Foto: Ski Team Sweden Alpine

Här är alla uttagna till Junior-VM i Kanada: ”Ett starkt lag”

Junior-VM 2022 i Panorama, Kanada, närmar sig och det svenska laget är redo att ta sig an juniorvärldseliten. Läs vidare för att få reda på vem som åker och vad tränarna säger om uttagningen.

Junior-VM är ett av många steg på den alpina karriärstegen. Nu ska nio svenska damer och herrar, födda mellan 2001 och 2005, ta sig an årets upplaga som avgörs i kanadensiska Panorama i British Columbia. Åkarna är uttagna på FIS-poäng och Europacupresultat.

Uttagna, dam

Lisa Nyberg, Åre Slk, 19 år

Hedda Martelleur, Uppsala Slk, 20 år

Moa Boström Müssener, Uppsala Slk, 20 år

Liv Ceder, Sollentuna Slk, 20 år

– Vi åker över till Kanada med en hög målsättning. Tjejerna har visat framfötterna på Europacup under denna säsong, säger tränaren Anders Andersson.

Lisa Nyberg kommer till Junior-VM med en färsk storslalomvinst från Maribor i mitten av februari och har tagit poäng i både super g och storslalom samt visat fin form i slalom på hemmaplan.

Moa Boström Mussener och Liv Ceder har topp 10-resultat med sig från slalom och även tagit poäng i storslalom under säsongen. Hedda Martelleur har tre resultat på topp 30 från januari i slalom men har också visat form i super g och storslalom.

– Vi vet att konkurrensen är stenhård på damsidan, med många tunga namn, så vi ska vara ödmjuka inför uppgiften som väntar oss. Men vi ska försöka visa vad vi kan, säger Anders Andersson.

Uttagna, herr

Fabian Ax Schwartz, Lidingö SLK, 18 år

Gustaf Lindqvist, Sundsvalls SLK, 20 år

William Jonsson, Klövsjö Alpina, 20 år

Lukas Ermeskog, Åre SLK, 18 år

Oskar Gillberg , Täby SLK

Ax Swartz kommer till Junior-VM med bland annat en historiskt stor vinstmarginal från Nor-Am Cup i februari och gjorde sin första Europacupstart i Almåsa veckan innan avresa till Kanada.

Gustaf Lindqvist och Oskar Gillberg har båda gjort bra ifrån sig i Svenska Spel Alpine Elite Tour på hemmaplan och har utöver det tävlat i Europacup i bland annat Oppdal och Reiteralm.

Lukas Ermeskog fick senast med sig Europacuppoäng ifrån Almåsa och William Jonsson har även han plockat poäng i Svenska Spel Alpine Elite Tour.

– Det är ett starkt lag med killar som har målsättning på att bli bäst i världen. Konkurrensen i Kanada kommer vara tuff men killarna är väl förbereda. De har en säsong med mycket träning, goda resultat och framförallt bra skidåkning i bagaget, säger tränaren Axel Bäck.

Tävlingsschema 1-9 MARS

Panorama, Kanada