Den allra första världscuptävlingen på hemmaplan avgörs i Norrköping. Foto: SSF.

Grässkidlandslagets historiska världscuppremiär – i Norrköping

Snösäsongen må vara slut men visste du att det går att åka alpint även på sommaren? Och att Sverige till och med har ett landslag i grässkidåkning. De laddar som bäst för att första gången någonsin få tävla på hemmaplan i en historisk värdscuptävling. Och det är inte vilken tävling som helst utan själva världscuppremiären, som går av stapeln i Vrinnevibacken i Norrköping den 8 juni.

Det är en stor händelse inom svensk grässkidåkning. Den 8 juni arrangeras den allra första världscuptävlingen i grässkidåkning på svensk mark. Premiären sker på nationalarenan Vrinnevibacken i Norrköping.

– Norrköpings Skidklubb bryter ny mark och arrangerar den första världscuptävlingen i grässkidåkning i Sverige. Det är en fantastisk möjlighet för våra landslagsåkare att visa upp sporten på hemmaplan, säger Fredrik Söderlund.

LÄS MER: Landslaget i grässkidåkning 2024/2025

Samtliga nationer som deltar på världscup-touren – Italien, Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Tyskland och Sverige – kommer med sina allra bästa åkare till premiären i Sverige. Det gäller ju att kämpa om de första poängen, som kan lägga grunden för totalsegern.

Dagarna före och efter världscuppremiären, det vill säga den 7 och 9 juni, arrangeras även FIS-tävlingar i sprintslalom, vilket innebär att åkarna får totalt 12 tävlingsåk under helgen. Det blir en intensiv start på säsongen.

Fredrik Söderlund ser fram emot en ny säsong. Foto: BIldbyrån.

I samband med seniortävlingarna arrangeras även tävlingar för ungdomsåkare.

– Det blir verkligen spännande att se framtidens åkare! Förhoppningsvis har vi några blivande landslagsåkare bland dessa, säger Fredrik hoppfullt.

Med en framgångsrik säsong i bagaget, och framför allt inspirerande tävlingar på hemmaplan, framför sig, ser landslaget fram emot att sätta grässkidåkning på kartan för svenska folket.

– Det känns fantastiskt att få tävla på hemmaplan och visa upp vår sport för en svensk publik. Vi ser verkligen fram emot att representera Sverige och hoppas på framgångar i Vrinnevibacken, säger landslagsåkare Edvard Nord.

Landslagsåkarna Edvard Nord och Carl Söderlund ser fram emot att tävla på hemmaplan.