Frida Westman laddar för en ny säsong. Foto: t.v. Bildbyrån, t.h. Ulf Palm.

Frida Westman laddad inför säsongens första världscup

I helgen är det äntligen dags för vår nya svenska backhoppningsstjärna Frida Westman att starta sin andra säsong i världscupen, något som hon verkligen ser fram emot.

– Det känns verkligen spännande och väldigt kul att vara igång igen! säger en laddad Frida Westman.

Helgens världscuppremiär sker i polska Wisla.

– Det blir verkligen spännande att se Frida mäta sig med toppen igen. Rapporterna jag har fått lovar bara gott, säger sportsligt ansvarig Andreas Arén.

Se tävlingarna den 5–6 november kl 11.45 på ViaPlay Vinter

Förra säsongen var världscupdebut för Frida, men som hon hoppade. Tanken var att hon skulle använda den första säsongen till att etablera sig bland topp-30, det blev snarare topp-10.

Med två fjärdeplatser som bäst var hon inte långt ifrån att kliva upp på världscuppallen. På femton världscupstarter placerade sig Frida topp-10 hela sju gånger, vilket gjorde att hon slutade på en 13:e-plats i totalen. Hon blev även, som första svenska backhoppare på 28 år, uttagen att representera Sverige under OS.

Debutsuccén resulterade även i att hon kom med i SOKs stödprogram "Topp och Talang". Nu är det dags för ytterligare en säsong –och läget är minst sagt lovande.

Under sommaren har Frida fokuserat på träning och därför avstått samtliga världscuptävlingar. Hennes enda framträdande var under Continentalcupen i Lillehammer där hon plockade två pallplatser i bra motstånd. Vilket lovar gott inför världscupen.

Men det är en speciell inledning på världscupen. För första gången genomförs tävlingar tillhörande vintersäsongen på plast, spåret i överbacken är dock av is. Men det verkar inte vara något som bekymrar Frida.

– Formen känns bra och jag ska bara fokusera på att göra det jag ska och jobba med mina uppgifter.

Även Andreas är lugn inför säsongsstarten:

– Det syns att det har varit en givande sommar för Frida. Hon hoppar fortsatt på hög nivå och just hennes flygning har utvecklats märkbart. Så nu ser vi fram emot att säsongen äntligen ska dra igång!

Efter den inledande helgen blir det ett uppehåll i tävlingskalendern, då passar hon på att åter flyga i vindtunneln hos Indoor Wingsuit i Bromma. Därefter är det dags för Frida att ladda för tävlingar på hemmaplan när Norges cupen arrangeras i Falun den 19–20 november.

LÄS MER: Kalender samtliga världscuptävlingar i backhoppning för kvinnor (länk till FIS)

Världscup, Wisla (POL)

Sändningarna startar i ViaPlay Vinter kl 11.45

• 5 november, damer, HS134
  • 6 november, damer, HS134

Du kan även ladda ned FIS-appen för att följa resultatrapporteringen (ej bild) live.