Foto: Trons

Fira World Snow Day på söndag!

Söndagen den 16 januari är det åter dags att fira världssnödagen – World Snow Day. Håll utkik i lokalpressen var firandet sker nära dig.

– Vi hoppas att så många som möjligt tar chansen att ge sig ut för att uppleva allt det roliga som går att göra på snö, oavsett om man vill gå en promenad, åka pulka, längdskidor, testa hopp och rail i en park eller åka i backen, säger Katarina Fahlén, verksamhetsansvarig för Alla på snö på Svenska Skidförbundet.

Den 16 januari 2022 är det alltså dags att för elfte året i rad fira World Snow Day, både i Sverige och runt om i världen. World Snow Day, den internationella världssnödagen, är en satsning där Svenska Skidförbundet vill att alla får med sig härliga minnen och ett livslångt intresse för aktiviteter på snö.

– Passa på att göra något extra roligt, oavsett om det finns snö eller inte.  Huvudsaken är att vi alla rör på oss. Det är extra viktigt att bygga upp hälsan i dessa tider, konstaterar Katarina Fahlén.

Hur kommer du fira World Snow Day? Här är några förslag:

• Testa flera olika sätt att åka på snö. Till exempel skidor, snowboard, pulka och stjärtlapp,
  • Stjärnjakten, en rörelsebank med massor av aktiviteter, som kan göras med eller utan snö.
  • Dansa Alla på snö-dansen (se ovan).
  • Ta reda på fakta om snö, lär dig om hur snö blir till (tips! läs i snökunskapsboken)
  • Bygg snöfigurer, exempelvis gör största snögubben, bygg ett snöslott, en snöorm eller varför inte en snöbjörn,
  • Blås såpbubblor i minusgrader och se bubblorna frysa till is,
  • Måla fina teckningar i snön med vattenfärg, ta med penslar ut och färglägg snön,
  • Gör snöänglar,
  • Ta en snöpromenad i skogen och leta efter djurspår i naturen,

Håll koll i lokalmedia om det sker något kul i närheten av där du befinner dig. Exempelvis bjuder Skistar på gratis SkiPass och skidhyra för kommuninnevånare där Skistars anläggningar finns.

Välkommen att fira världssnödagen den 16 januari!