Filip Gravenfors med utmärkelsen Rookie of the year. Foto: Ludvig Fjällström.

Filip Gravenfors – Rookie of the year och fjärdeplats i världscupfinalen

Världscupfinalen i Almaty, Kazakstan, inleddes med strålande svenskt resultat. Filip Gravenfors, som blev utsedd till Rookie of the year, slutade på en karriärbästa fjärdeplats.

Den första av två tävlingar i Almaty, Kazakstan, är avgjord och Walter Wallberg och Filip Gravenfors, båda från Åre SLK, tog sig vidare från kvalet.

Filip var först ut av de två i finalen och han åkte väldigt bra. Filip satte första hoppet, landade fint och fortsatte med både snabb och samlad åkning. Han blev belönad med 76.91 poäng och tog sig vidare till superfinal på en fjärdeplats.

I superfinalen märktes det inte att det var första gången Filip tagit sig så långt i världscupen. Han åkte kanske inte lika fort som han brukar, men i övrigt var det ett mycket fint åk som där han istället fick till en annan nivå på hoppen.

En 1080 med grab på första hoppet och i övrigt stark åkning gav honom 78.13 poäng som räckte till en fjärdeplats och ett karriärbästa resultat bara 0.29 poäng utanför pallen.

– Jag steppade upp hoppaketet och det tricket har jag aldrig gjort på tävling innan, så det var grymt. Jag kände att hoppen var det jag satsade på. Sen vill jag försöka sakta ner min åkning lite så därför gick det inte lika fort. Men nu hade jag faktiskt kontroll på min åkning hela vägen, sa Filip efter tävlingen.

Dessutom har han blivit utsedd till den prestigefyllda titeln Rookie of the year som ges till den bästa nykomlingen på världscupen varje år. En utmärkelse som även Walter Wallberg fick sin första säsong 2017.

– Det har verkligen varit en bra säsong, jag är supernöjd, sa Filip efter utmärkelsen.

Walter som körde final precis efter Filip fick inte riktigt marginalerna på sin sida. Som vanligt åkte han både samlat och snabbt, men han landade lite knasigt efter andra hoppet och han fick 76.91 poäng slutade 9:a.

Emil Holmgren, Åre SLK, som gjort ett fint jobb att kvala in till världscupfinalen sin första säsong, slutade 23:a.

I morgon avrundas världscupsäsongen med parallellpuckel där grundomgångarna börjar vid 06.15 (FIS Live scoring) och 09.30 är det åttondelsfinaler på Viaplay.

Då kommer Walter, Filip få sällskap av Albin Holmgren, Åre SLK och Rasmus Stegfeldt, Landskrona Ski-Club.