Edvin Anger och Marcus Grate fokuserar på sprint och överfart i Meråker. Foto: Svenska Skidförbundet

Fartfyllt landslagsläger i Meråker

Längdlandslagets sprintherrar har samlats i Meråker för nio dagars träningsläger med fart i fokus. Därmed är ett av höstens två specifika sprintläger i gång – en satsning som fortsätter från i fjol.

Under hösten 2022 stod det fart på schemat när sprintherrarna samlades i Planica och Falun. I år är Meråker destinationen som samlar aktiva från A-landslaget och Team BAUHAUS. 4–13 september kommer åkare som Edvin Anger, Marcus Grate och Emil Danielsson att sparra varandra i de kuperade banorna kring Meråker.

– Vi fortsätter att ibland dela upp oss för att kunna lägga extra tid och fila på förbättringar för sprintherrarna. Vi kommer även i år att köra två läger med mer fokus mot sprint och överfart, säger landslagstränare Anders Högberg.

Han är nöjd över responsen och resultatet som den specifika herrsprintsatsningen hittills har gett.

– Vi är på rätt väg. Nytt för i år är att antalet dagar utökas, just för att hinna med fler fartpass med tid för återhämtning där emellan, säger Anders Högberg.

För sprintherrarna det står även ett sprintläger i Falun på schemat 3–8 oktober, innan samtliga herrar i A-laget och Team BAUHAUS samlas i Vålådalen för läger på snö.

Samtidigt som lägret i Meråker påbörjas även samlingar i Livigno för damer och herrar som har valt att lägga mer tid på höjd, samt i Bruksvallarna där damerna i Team BAUHAUS kör träningsläger.

– Denna säsong har vi delat upp lagen lite mer för att få högre kvalitet på det vi gör. Det innebär att vi nu har tre läger pågående samtidigt; i Meråker, i Bruksvallarna och i Italien, säger landslagschef Anders Byström.

Läs mer om årets lägerplan här.

PRESSTRÄFF MERÅKER
Det finns fortsatt möjlighet att delta (digitalt eller fysiskt) på torsdagens pressträff. Er anmälan måste senast vara inne 6 september, klockan 17.00.

DATUM: 7 september

TID: 14.00

AKTIVA PÅ PLATS: Emil Danielsson, George Ersson, Edvin Anger, Jens Burman, Marcus Grate, Johan Häggström och Anton Persson.LEDARE: Anders Högberg och Mattias Nilsson
*Calle Halfvarsson deltar inte på lägret i Meråker då han inte helt är tillbaka i full träning efter en förkylning.

FOTO: Det finns fortsatt möjlighet att fota/filma under herrarnas träning den 7 september, klockan 09.00-11.00.

ANMÄLAN: Ni som inte redan anmält er kan fortsatt mejla astri.lindback@skidor.com. Meddela ifall ni deltar fysiskt eller digitalt, samt om ni önskar vara med och fota under sprintherrarnas träning. Ange även vilka aktiva ni önskar att intervjua. Er anmälan måste vara oss tillhanda senast onsdag den 6 september, klockan 17.00.

För frågor, vänligen kontakta:
Astri Lindbäck
+46 (0) 70-984 22 91