Johan Silfält och Wilma Marklund tog hem dubbla segrar och dubbla Hejapris i Svenska Spel Alpine Elite Tour i Hassela. Foto: Ski Team Sweden Alpine

Dubbelvinst dubbelt upp i Svenska Spel Alpine Elite Tour

Efter två etapper med storslalom och slalom i Svenska Spel Alpine Elite Tour stod Hassela värd för den tredje med dubbla storslalomtävlingar för damer och herrar. Och det blev dubbel glädje på både dam- och herrsidan med två vinnare som tog hem sammanlagt 20 000 kronor vardera att dela med klubben i form av Svenska Spels Hejapris.

Det blev dubbel vinst och dubbelt upp för Wilma Marklund och Johan Silfält i helgens Svenska Spel Alpine Elite Tour i Hassela. Marklund, som gjorde storslalomcomeback på lördagen efter en knäskada på försäsongen var den som hanterade Hasselaflacken bäst båda dagarna och var delvis förvånad över framgången.

– Jag är faktiskt lite chockad själv. Men jag har haft en bra känsla hela helgen faktiskt, säger Marklund efter sin vinst på söndagen.

Johan Silfält gjorde detsamma i herrarnas båda tävlingar och klättrade förbi kompisen och en av de största konkurrenterna, David Törnqvist, i totala cupställningen.

– Eftersom jag vann igår så finns det naturligtvis en bra möjlighet till att vinna idag också. Men jag fokuserade verkligen på min prestation så jag tänkte inte på resultat egentligen, att vinna och så, sade Valfjället-åkaren på söndagen.

Roligt att få dela pengarna med klubben

Marklund, som alltså skadade sig på försäsongsläger i Sölden, inledde med en övertygande ledning på lördagen, 1.78 före Kiruna BKs Matilda Edvinsson i första åket. Och hon upprepade den prestationen i andra.

På söndagen var tidsavstånden något mindre men Marklund var ändå snabbast av alla i totalen och räknade förutom två vinster hem sammanlagt 20 000 kronor i form av två gånger Svenska Spels Hejapris från helgen. Prispengarna delas jämnt med hemmaklubben Uhsk Umeå Sk och ska användas för att främja barn- och ungdomsverksamheten.

– Jag är superglad att en del av pengarna faktiskt går till klubben. Jag har ju mitt hjärta där och jag älskar Uhsk, säger en glad Marklund, som är glad att ge tillbaka till klubben som har betytt mycket under karriären.

– Det har den absolut gjort. Hela min barndom, jag kommer ihåg klubbträningarna, det var det roligaste jag visste.

Beröm för Svenska Spel Alpine Elite Tour

För Silfält slutade helgen med samma prispott efter de dubbla vinsterna. Även för honom känns det bra att dela pengarna med sin värmländska hemmaklubb Valfjällets Slk.

– Den har betytt och betyder jättemycket. Det är ju där jag vuxit upp och lärt mig åka skidor från början och som sagt det är otroligt mycket trevliga människor som jag känner stöd från fortfarande. Så den betyder jättemycket.

Silfält har samlat på sig flera pallplatser i Svenska Spel Alpine Elite Tour att lägga till helgens två vinster. Han tycker att konceptet med en nationell cup är bra för svensk skidåkning.

– Jag tycker det är bra att det finns en cup för alla på hemmaplan och att de bästa kommer och samlas och kör. Det visar ju vilka som åker snabbast och det är kul att få några tävlingar som det är lite mer drag kring, som det blir naturligt att satsa på för alla som är i Sverige.

Läs mer om Svenska Spel Alpine Elite Tour i Hassela här >>

Lisa Johansson