Damerna startar lägersäsongen med samling i Sognefjell. Foto: SSF

Damerna är i gång med säsongens första läger – tränar på snö i Norge

Damerna i A-landslaget samlas i norska Sognefjell för säsongens första landslagsläger. Åtta dagar är inplanerade med träning både på rullskidor och snö.

Landslagsherrarna tjuvstartade med förflyttningsläger mellan Falun och Södertälje under förra veckan. 29 maj till 6 juni är det damernas tur, men med träning på snö i fokus.

– Säsongens första läger för damlaget lägger vi på snö i Sognefjell i Norge. Vi har inte varit där på några år nu men nu känns det spännande att få komma tillbaka till den vackra miljön där vi får möjlighet till en bra uppstart med skidåkning på snö kombinerat med många höjdmeter på rullskidor från Skjolden och upp, säger landslagschef Anders Byström.

Lägerplanen för sommaren och hösten är framarbetad av tränarteamet efter dialog och delaktighet från aktiva. Planen är utformad att delvis dela upp samlingar mellan damer och herrar, samt Team BAUHAUS och A-landslaget. Anledningen är att få högre kvalitet och tränartäthet på vissa samlingar, som varit ett önskemål från aktiva.

I Sognefjell är teknikjobb på snö som står i fokus.

– Det blir mycket skidåkning och att återuppta teknikjobbet och arbetet med detaljer i alla delar av rörelsemönstret på snö, avslutar Anders Byström.

Nästa läger på tur blir Åre för landslagsherrarna, samt Sollefteå för damerna i Team BAUHAUS.

Läs mer om lägerplanen här.

Astri Lindbäck

Presskontakt Pressansvarig Svenska Skidförbundet Längd +46 (0) 70-984 22 91