Charlotte Kalla avslutar sin elitkarriär med SM-veckan i Piteå

Charlotte Kalla avslutar sin elitkarriär med SM-veckan i Piteå

Charlotte Kalla har bestämt sig:

- SM-tävlingarna hemma i Norrbotten kommer att bli mina sista som elitskidåkare. Här tog jag mina första stavtag som sjuåring och det känns fint att få avsluta karriären här, säger en av landets mest populära och framgångsrika idrottsutövare genom tiderna.

Charlotte Kalla säger att beslutet vuxit fram den senaste månaden.
- Nyfikenheten på livet utanför elitidrotten väger tyngre än det som en fortsatt satsning skulle innebära.

- Det jag kommer sakna allra mest är kicken av att vara i form, säger Charlotte Kalla.

Under SM-veckan i Piteå är fyra tävlingar inplanerade för Charlotte.
10 km i morgon onsdag, 15 km masstart på torsdag, stafett 3x5 km på söndag och 30 km på måndag.

Efter tremilen är det alltså slut på en sagolik karriär.

Charlotte har sedan landslagsdebuten 2006 tagit nio OS-medaljer, varav tre guld och sex silver. 13 VM-medaljer, varav tre guld, sex silver och fyra brons.

På meritlistan finns också seger i Tour de Ski 2008, samt totalt 59 pallplatser i världscupen, varav 12 segrar individuellt och i stafett.

Lägg därtill 28 individuella SM-guld, innan avslutningen i Piteå.

Charlotte Kalla kommer att vara tillgänglig för media i presscentret efter att ha genomfört onsdagens tävling på Lindbäcks skidstadion i Piteå. Hon ger inga intervjuer under tisdagskvällen.

Efter tävlingarna på onsdag kommer det även finnas möjlighet att prata med landslagschefen, Anders Byström och Svenska Skidförbundets längdschef, Lars Öberg.

Enskilda intervjuer senare under veckan bokas genom Charlotte Kallas presskontakt
Torbjörn Nordvall, +47 90 71 54 22, torbjorn.nordvall61@gmail.com

Ulrika Sterner