Bronsmedalj till Filip Gravenfors – Stark start på JVM i puckel

Bronsmedalj till Filip Gravenfors – Stark start på JVM i puckel

På JVM i puckel, som i år körs i italienska Chiesa in Valmalenco, hade de svenska åkarna en stark start. Allra bäst gick det för Filip Gravenfors som tog brons på fredagen.

På start fanns fem svenska åkare. Moa Gustafson, Värmdö Freestyle MT, Marcus Rutgersson, Åre SLK, Robin Olgård, Åre SLK, Emil Holmgren, Åre SLK, och Filip Gravenfors, Åre SLK.

Mästerskapets första tävlingsdag hade puckel på schemat och där inledde Filip starkt.

Han hade ett bra kvalåk, och på andra hoppet hade han ordentligt med fart så han drog på en riktigt stor bakåtvolt och hoppade ur landningen, stod på fötter och han kvalade sig vidare till final som tvåa.

– Första halvan av kvalåket var riktigt bra men efter ett felskär fick jag alldeles för mycket fart in i andra hoppet och landade någonstans mellan andra och tredje puckeln. Men tidspoängen räddade mig så jag tog mig med en bra placering in i finalen, sa Filip efter tävlingen.

I finalen fortsatte det gå bra för Filip och han tog sig till superfinal på en tredjeplats.

Filip hade sällskap av Emil i superfinal. Även Emil hade haft en riktigt bra dag och länge såg det ut att kunna bli dubbelt svenskt på pallen. Men Cole McDonald, USA, som var sist ut lyckades peta ut Emil.

Filip slutade på bronsplats och Emil precis utanför på en fjärdeplats.

– Det var en sjukt rolig dag och en underbar upplevelse att få ta tredjeplatsen. Jag hade inte riktigt räknat med en pallplats här då jag vet hur svår denna backen är, så målet idag har varit att få ner varje åk och försöka hålla så tajt som det går. I superfinalen försökte jag hålla det tajt och göra ett svårare hopp på andra hoppet vilket resulterade i en tredje plats, jag är väldigt nöjd, avslutar Filip.

I damernas tävling tog sig Moa direkt vidare till final och därefter superfinal genom starka åk i både kval och final.

Väl i superfinal slutade Moa precis utanför pallen på en fjärdeplats.

– Det har varit en helt fantastisk dag. Jag hade inga förväntningar innan tävlingen, men hade inte kunnat vara nöjdare med dagen. Jag är så glad för Filip som kom trea och Emil som också gjorde så bra, vi är det bästa laget, sa hon.

Efter att ha landat lite ur balans efter första hoppet lyckades Robin Olgård hitta tillbaka och få ner ett helt åk i kvalet. Det räckte till final och han slutade på en 11:e plats.

Marcus Rutgerson tog sig tyvärr inte vidare från kvalet efter att han tappat kontrollen i mittensektionen, han slutade 30:e.

På söndag fortsätter tävlingarna med lagparallellpuckel där en dam och en herre från samma nation bildar ett lag.

Lagen möts i parallellpuckel, dam mot dam och herre mot herre. Laget med den högsta kombinerade poängen går vidare till nästa runda.