Hanna Aronsson Elfman har ådragit sig en fotskada som innebär att hon saknas från ordinarie träning i fyra veckor.

Aronsson Elfman skadad – beräknas vara borta fyra veckor

Hanna Aronsson Elfman har ådragit sig en fotskada som gör att hon blir borta i minst fyra veckor från ordinarie träning.

Hanna Aronsson Elfman, som förra säsongen gjorde topprestationer i bland annat världscupen och på Junior-VM samt utsågs till Longines Rising Star, ådrog sig en skada i vänsterfoten under ett landslagsläger i Ushuaia i mitten på september.

Skadan orsakades av en krasch under en storslalomtävling som var en del av försäsongslägret. Foten röntgades på plats men ingen fraktur upptäcktes då. Aronsson Elfman åkte hem från lägret 16e september och hade uppföljning med landslagets läkare Anders Stålman två dagar senare. Då togs beslut om att göra en magnetröntgen där en liten fraktur upptäcktes.

– Det är en skada med en god prognos. Det finns risk att hon missar de två första tävlingarna i världscupen men det ska inte vara någon fara för resten av säsongen, säger Anders Stålman.

Aronsson Elfman har fått en stövel som avlastar foten och som ska användas i fyra veckor samtidigt som hon genomgår rehabilitering i Karlstad. Efter det kommer en ny röntgen att genomföras för att säkerställa att foten läkt som den ska.

Frågor?

Anders Stålman, landslagsläkare, Ski Team Sweden Alpine