Anton Grahn fick genom segern i Svenska Spel Summer Tour skänka Hejapriset till moderklubben IF Hallby SOK.

Anton Grahn vann Hejapriset till moderklubben IF Hallby SOK

Efter en hel sommars tävlande på rullskidor i Umeå, Trollhättan och nu senast Falun så är den första upplagan av Svenska Spel Summer Tour avgjord. Utöver att det delades ut totalt 100 000 kronor till åkarna i cupens sammanställning så erhöll segrarnas moderklubbar 10 000 kronor var i form av Svenska Spels Hejapriset.

Efter sju deltävlingar såg två tidigare Jönköpingåkare till att skapa ordentlig spänning i herrarnas cupsammandrag. Eric Rosjö chocköppnade och ledde tävlingen med stor marginal före stjärnor som Calle Halfvarsson och Edvin Anger redan efter ett av fyra varv. Rosjö låg tvåa i cupen inför loppet men skuggade ledande Anton Grahn med bara ett par poäng emellan de två. Rosjö vann sedan loppet men i kraft av ett överraskande bra distanslopp från Grahn kunde den 18-åriga juniorstjärnan sensationellt stå emot Rosjö i cupens sammanställning och vinna hela Svenska Spel Summer Tour.
—Jag vågar fortfarande knappt tro att det gick vägen. Idag handlade allt om att försvara ledningen i cupen och det känns helt fantastiskt att det lyckades, säger Grahn.

Med segern får Grahn, utöver prispengar till sig själv, 10 000 kronor att skänka till moderklubben IF Hallby SOK.
—Mitt skidliv startade i Jönköping i Hallby. En väldigt fin klubb som har fostrat många bra skidåkare och som satsar på ungdomar och juniorer idag. Det kommer fostras fler bra skidåkare därifrån, säger Grahn.

Det nya skidundret i Hallby

Det är ett skidunder som nu växer fram med fostran i IF Hallby SOK som frontas av JVM-mästaren Anton Grahn, VM-åkaren Eric Rosjö och Ski Classics-vinnaren Johannes Eklöf. Stark gemenskap och skapande av vänskap även bredvid skidåkningen mellan klubbens aktiva ungdomar beskrivs som grunden i det man kallar Hallbykultur.
—I 15 års tid har vi exempelvis haft grötkvällar som ett stående inslag en gång per månad. Då samlar vi alla i klubbstugan efter träningen och äter kvällsfika ihop. Bra stämning, bra ledare och glädje tillsammans är den enda förklaring jag kan sätta finger på, säger klubbledaren Tomas Pettersson Hjelmqvist när han försöker förklara framgångssagan.

Vad betyder det för klubben att det kommer fram skidstjärnor från Hallby?
—Jättemycket, både ledare och ungdomar känner en stolhet och en känsla av att allting är möjligt. Pengarna från Hejapriset ska gå oavkortat till något inköp för ungdomarna, vi kommer berätta för dom att det här har Anton svettats ordentligt för, säger Pettersson Hjelmqvist.

Ulrika Sterner

Presskontakt Kommunikationsansvarig Svenska Skidförbundet Längd 070-867 06 73