Anja Andersdotter från Garphyttans IFtar emot Svenska Spels Hejapris i Ulricehamn

Anja Andersdotter tilldelades Svenska Spels Hejapris på Ford Smart Energy Cup i Ulricehamn

Svenska Spels Hejapris tillfaller den åkare som förbättrade sina rankingpoäng mest i samband med Ford Smart Energy Cup. I helgens tävlingar i Ulricehamn var det på damernas sprintkval som vinnaren skulle utses. Det blev kvalets femma, Anja Andersdotter från Garphyttans IF, som var den åkare som i förhållande till sin ranking åkte snabbast.

Den åkare som relativt till sina rankingpoäng presterar bäst för dagen vinner Svenska Spels Hejapriset. 21-åriga Anja Andersdotter från Garphyttans IF slog sig in på placering fem i damernas sprintkval och fick ta emot prischecken på 10 000 kronor – en prissumma som hon ska dela med en förening som betytt mycket för hennes skidkarriär.

— Det gick bra idag och var väldigt kul att åka, jag var stark hela dagen, säger Anja Andersdotter efter tävlingen.

För Andersdotter är det ett enkelt val att dela prissumman med Garphyttans IF.

— Jag delar det såklart med min egen klubb, det är dom som stöttar och hjälper mig att fortsätta utvecklas i min satsning. Steget från förra året som junior till att i år tävla mot seniorer har varit stort men det betyder mycket att få till ett så här bra lopp och få veta att man har samma fart som dom bästa.

För ett par år sedan hade Garphyttans IF många senioråkare på startlinjen som reste runt och tävlade. Den generationen har nu blivit äldre och valt andra vägar i livet men från ledarhåll berättar man att Anja är först ut av många i en ny generation skidåkare från Garphyttan.

—Vi är inne i ett generationsskifte men ser ljust på åren som kommer. En nyckel är att en av åkarna från den tidigare generationen, elitåkaren Joel Hultin, valde att ägna mycket tid åt att träna Anja och hennes årgång. Dom fick genom Joel en starkare förebild än vad vi föräldrar kunde vara och många från hans träningsgrupp är idag väldigt aktiva antingen som åkare eller som ledare i olika roller, säger Garphyttanledaren Anders Karlsson.

Svenska Spel ger 5000 kronor till dig och 5000 kronor till din klubb, vad ska pengarna gå till?

—Jag kommer ta steget och flytta till Östersund för att kunna satsa ännu hårdare på skidåkningen i sommar, pengarna kommer behövas till att möblera lägenheten, säger Andersdotter och skrattar.

Svenska Spels Hejapris delas ut på förbestämda lopp i samband med Ford Smart Energy Cup.

Idre: 10 december, 10 km F Damer. Vinnare, Sigrid Hübenette från Hägglunds Ski Team SK
Östersund: 18 december, 20 km F masstart Herrar. Vinnare, John Leander, Åsarna IK.
Ulricehamn: 10 februari, Sprint F Damer. Vinnare Anja Andersdotter, Garphyttans IF
Gällivare: 13 mars, Sprint K Herrar
Boden (final): 25 mars, 5/10 km K Damer och Herrar

Mer information och regler kring hejapriset finns på följande länk:

För mer information om Hejapriset, kontakta;

Sara Pettersson, Sponsoransvarig, Svenska Spel, e-post: sara.pettersson@svenskaspel.se Tel. 0703-80 94 99

Ulrika Sterner

Presskontakt Kommunikationsansvarig Svenska Skidförbundet Längd 070-867 06 73