Telemarkåkaren Alvin Noaksson tog JMV-silver i Classic. Foto: Sam Decout/FIS Telemark

Alvin Noaksson tog silver i junior-VM i telemark

Den svenske junioren Alvin Noaksson, Östersund Frösö Slalomklubb briljerade under junior-VM i telemark i franska Pra Loup, genom att ta hem en efterlängtad silvermedalj i disciplinen Classic. Med Vile Noaksson på en imponerande åttonde plats, visar det svenska laget styrka och potential inför framtiden. Dessa prestationer signalerar en ljus era för svensk telemark, med första JVM-medaljen på ett decennium.

– Jag är fantastiskt nöjd över att äntligen ha fått ta min första medalj i junior-VM, uttrycker Alvin Noaksson efter sitt framgångsrika åk.

Trots utmaningar med utrustningen och tuffa förhållanden på banan, där värme och byig vind gjorde skatepartierna tunga och utslagsgivande, lyckades Alvin anpassa sig och prestera på topp.

– Efter lite justeringar och hjälp funkade allt mycket bättre.

Vile Noaksson, även han Östersund Frösö Slalomklubb, lyckades trots en inte helt optimal uppladdning på grund av sjukdom göra en stark JVM-debut och slutade på en hedervärd åttonde plats.

– Jag är fantastiskt nöjd med min JVM-debut och ser verkligen fram emot de kommande tävlingarna under veckan, säger Vile, som är full av optimism inför framtiden.

Förbundskaptenen för utvecklingslandslaget, Erik Noaksson, delar sin entusiasm över dagens resultat.

– Vi gör fantastiskt bra prestationer i dag med två juniorer på topp-åtta. Det är 10 år sedan Olle Collberg tog den senaste svenska medaljen på JVM, så det var verkligen på tiden. Nu ser vi fram emot kommande sprint och parallelltävling där vi har stora chanser att få med oss fler medaljer hem, avslutar Erik stolt över lagets prestationer.

Denna framgång är ett tydligt tecken på den svenska telemarkåkningens styrka och potential. Med dessa unga talanger vid rodret ser framtiden för svensk telemark ljus ut. Deras prestationer i Pra Loup är inte bara en personlig triumf utan också en inspirationskälla för unga åkare över hela landet.

Kommande tävlingar i junior-VM

20 mars kl 10 – sprint