13 aktiva uttagna till finalen i Skandinaviska Cupen, Moa Lundgren åker till Lettland för att tävla om totalsegern.

13 aktiva uttagna till finalen i den Skandinaviska Cupen

Finalen närmar sig för den Skandinaviska cupen och Svenska Skidförbundet har tagit ut 13 aktiva som ska representera Sverige i Madona, Lettland den 3–5 mars.

Moa Lundgren åker till Lettland som cupledare, något som också gett henne möjlighet att få starta i de tre senaste världscuperna;

– Jag gick för en plats i VM och gav det ett ärligt försök. Jag var besviken över att resultaten inte räckte men nu blickar jag framåt, säger Moa Lundgren. Jag åker till Lettland för att göra mitt bästa och visst, det skulle vara en fin revansch och riktigt härligt om det räcker hela vägen, säger Lundgren.

Skandinaviska Cupen har på herrsidan historiskt varit en norsk historia. Bäste svensk inför finalen är Truls Gisselman som ligger på 17e plats i totalställningen.

– Vi har tagit ut en större trupp denna gång för att kunna ge några yngre åkare, som nådde fina framgångar på U23-VM i Kanada, en chans att tävla i landslagsdräkten på internationell nivå, säger Anders Byström, landslagschef.

Samtliga totalsegrar i skandinaviska cupen har gått till Norge och även i damklassen har Norge dominerat, med två undantag; Anna Dyvik vann 2016–2017 och finska Katja Ruotsalainen tog hem totalsegern 2005–2006.

Tävlingarna inleds med en sprint i fri stil, och helgen fortsätter med 10 km fristil på lördagen och avslutas med 20 kilometer klassiskt, jaktstart.

DAMER
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Moa Hansson, Falun-Borlänge SK
Sofia Henriksson, Piteå Elit