Längdskidlandslaget till världscupavslutningen i Lahtis

Det närmar sig världscupavslutning i finska Lahtis, där sista världscuppoängen ska delas ut i jakten på topplaceringar. Nu presenteras landslaget som ska representera Sverige i säsongens sista världscup.

Det är dags att börja runda av världscupsäsongen 2022/2023. Den 24–26 mars är det dags för säsongsfinal när världscupen avgörs i Lahtis, Finland.

– Nu går vi in i säsongsfinalen och får dessutom tillbaka de flesta av VM-åkarna efter diverse frånvaro. Vi vill placera oss så högt som möjligt i de totala cuperna i världscupen, men framför allt är det Maja Dahlqvist och Johanna Hagström som slåss i den absoluta toppen i sprintvärldscupen, säger landslagschef Anders Byström.

Lahtis innebär goda minnen från ifjol med bland annat en svensk trippel i damernas sprint, samt första pallplatsen för William Poromaa i världscupsammanhang. I år står det sprintstafett, klassisk sprint och 20 kilometer masstart på schemat.

– Lahtis har rapporterat om strålande förutsättningar och man räknar också med mycket publik och bra tryck, säger Anders Byström.

Linn Svahn avstår helgens tävlingar då hon är i förbättringsfas från en trolig influensa och inte redo att tävla, men Emma Ribom, Frida Karlsson, Johan Häggström och Ebba Andersson är tillbaka och redo för tävling.

– Säsongen har varit en rekordsäsong för oss i svenska längdlandslaget, både sett till antal pallplatser och sett till VM-medaljer. Vi vill verkligen avsluta snyggt och jag vet att åkarna har mycket kvar att ge innan vi sätter oss med planeringen inför nästa, säger Anders Byström.

TRUPPEN TILL LAHTIS

William Poromaa, Åsarna IK
Oskar Svensson, Falun Borlänge SK

PRESSTRÄFF

Vi bjuder in till pressträff, torsdag den 23 mars utanför hotell Vierumäki Country Club Hotel. Det kommer finnas möjlighet till enskilda intervjuer med aktiva på plats. Pressträffen är utomhus, samt med avstånd och munskydd för media. Vänligen observera att tid och plats kan komma att justeras.

Dag: Torsdag, 23 mars
Tid: 17.30 (Lokal tid, EET)
Plats: Vierumäki Country Club Hotel, Koulutuskeskuksentie 10, Vierumäki, Finland

*Calle Halfvarsson, Frida Karlsson, Jens Burman, Ebba Andersson och Truls Gisselman anländer senare och kommer att ha sin pressträff senare under helgen. Separat inbjudan skickas ut i WhatsApp.

Anmälan: Mejla anmälan till astri.lindback@skidor.com samt vilka aktiva ni önskar att intervjua i prioriterad ordning. Er anmälan ska senast vara oss tillhanda onsdag den 22 mars, klockan 09.00.

KONTAKT FÖR MEDIA

Kontaktperson på plats i Lahtis:
Astri Lindbäck
astri.lindback@skidor.com

Media på plats får tillgång till uppdateringar/information i en egen WhatsApp-chatt. Anmäl intresse till kontaktperson på plats.

PROGRAM: LAHTIS, 24–26 MARS

Fredag: Sprintstafett, fristil (damer och herrar)
15.20 Kval
16.50 Finaler