VM-truppen i simning uttagen

Det blir en liten trupp till VM i Manchester den 9-13 april 2008. Säsongens viktigaste mål utan tvekan är OS i Peking och vägen dit går bland annat via VM i 25m bana i april och OS-uttagningarna i Eindhoven den 18-24 mars. Förbundskapten Thomas Jansson har prioriterat individualiserade upplägg i planeringen inför OS. Han har också prioriterat de ekonomiska resurserna till tävlingar i 50 meters bassäng. Truppen innehåller toppnamn som Stefan Nystrand och Therese Alshammar, men där Stefan simmar lagkapp och Therese eventuellt inte startar alls. Det beslutas efter EM. Flera av de uttagna kommer bara att prioritera enstaka tävlingsstarter. Uttagna Therese Alshammar SK Neptun Josefin Lillhage Väsby SS Claire Hedenskog Göteborgs Sim Sarah Sjöström Södertörns SS Ida Marko Varga SK Ran Petra Granlund Väsby SS Stefan Nystrand SK Neptun Petter Stymne SK Neptun Marcus Pihl Linköpings SS Lars Frölander Linköping Reserv på hemmaplan Christoffer Vikström 4x100 frisim Uppsala S Frågor besvaras av förbundskapten Thomas Jansson, tel 0706-62 22 22.