Vinner Therese Alshammar FINA/ARENA Swimming World Cup 2007?

Den 23-25 november avgörs det i Belo Horisonte om Therese Alshammar ska ta hem totalsegern i FINA/ARENA Swimming World Cup 2007. Therese ligger f n etta i den totala världscupen men tufft motstånd förväntas främst från amerikanskan, Nathalie Coughlin, men även holländskan Marleen Veldhuis, som besegrade Therese på 50 m frisim i den näst sista deltävlingen i Berlin. Therese vann där 50 m fjärilsim, bara 14/100-delar från världsrekordet, vilket blev den näst bästa kvinnliga insatsen i Berlin och belönades med 20 poäng som Therese kunde lägga till de tidigare 90. Världscup-finalen genomförs i Belo Horisonte och till skillnad mot tidigare sex deltävlingar så tilldelas dubbla poäng för de 10 bästa manliga och kvinnliga insatserna baserat på internationella simförbundets poängtabell där grenarnas simresultat/tider har viktats och tilldelas poäng, se bifogad pdf-fil. Den bästa insatsen har under tidigare deltävlingar belönats med 25 poäng men nu dubbleras poängen och då läggs istället 50 poäng till de eventuellt tidigare redan erövrade, se aktuell poängställning, http://www.fina.org/events/SW/SWCUP/2007/rankings.php. För poängtilldelning, se http://www.fina.org/events/SW/SWCUP/2007/scoring.php Josefin Lillhage f n på fjärde plats i den totala världscupstabellen, vill avancera och nå de penninggivande första tre platserna. Josefin har simmat fortare och fortare för varje deltävling och slagit svenska rekord så fortsätter hon minst lika starkt så kan främst Veldhuis och Coughlin men kanske även Alshammar – få ytterligare en medtävlare om de tre tätpositionerna. Australiensiskorna Lisbeth Lenton och Leisel Jones ligger strax bakom Josefin i poängtabellen och kan givetvis sätta käppar i hjulet för henne. (Prissummor, se http://www.fina.org/events/SW/SWCUP/2007/prize_money.php) För världsrekord tilldelas 20 poäng vilket snabbt kan förändra simmarnas placering i poängsammanställningen… och flera världsrekord har slagits under årets världscup, så vem/vilka blir joker/jokrar i Belo Horisonte? Fler svenskar som tävlar i Belo Horisonte är Jonas Andersson, SK Neptun och Pontus Renholm, Polisens IF från Stockholm. Finalerna genomförs kl 12.30 lördag 24 och söndag 25 november (svensk tid) – och direktsänds i TV4Sport med start kl 12.25. För mer info, kontakta förbundskaptenen Thomas Jansson, 070-662 22 22 Svenska Simförbundets mästerskapssida ger resultat och kommentarer, http://oldssf.simforbundet.nu/simmning/tavling/mtavling/referat/worldcupserie2007/belo.htm