Vinner Alshammar årets World Cup?

Inför den femte och sista deltävlingen av FINA/Arena Swimming World Cup som genomförs i Singapore 21-22 november, har Therese Alshammar möjligheten att vinna totalcupen. Men det krävs oerhört starka insatser - minst världsrekord och World Cup-finalens bästa siminsats - enligt internationella simförbundet FINA:s lista som poängsatt grenarnas simresultat. Dessutom får inte World Cup-ledarinnan Jessica Hardy, (USA), prestera bättre än World Cup-finalens fjärde bästa siminsats (och inte slå världsrekord).

Nuvarande totaltrea Marieke Guehrer, (AUS) är 51 poäng efter Alshammar och kan med riktigt lyckade tävlingsdagar nå Alshammars andra placering i totalcupen, om Alshammar presterar wc-finalens poängmässigt sjätte bästa resultat eller sämre.

Alshammar är anmäld på 50 och 100 frisim, 50 och 100 fjärilsim samt 100 medley men kan av strategiska skäl välja bort någon gren och satsa på ett avgörande av totalcupen i finalens sista gren, 50 fjärilsim.

Vinnaren av årets World Cup får 100 000 USD, tvåan 50 000 USD och trean 30 000 USD kronor, förutom prispengar för pallplatserna.

I Singapore tävlar också Petra Granlund som i Stockholm blev trea på 200 fjärilsim. Petra Granlund är anmäld på 100, 200 och 400 frisim samt 50, 100 och 200 fjärilsim

Försöken startar kl 01.30 och finalerna kl 08.30, (svensk tid) både lördag och söndag.

TV4 Sport direktsänder finalerna med start kl 08.55, både lördag och söndag.

För mer information kontakta förbundskaptenen Thomas Jansson, 070-662 22 22

Följ försök och final via Live Timing och efterkommande kommentarer på Simförbundets mästerskapssida, här

Se poängställningen i årets totala World Cup, här