Världens största simtävling kommer till Göteborg, Mölndal och Borås

Efter avslutat sim-VM återstår knappt ett år tills världens största simevenemang kommer till Sverige.

I Göteborg, Mölndal och Borås genomförs Masters-VM mellan den 27 juli-7 augusti, 2010. Omkring 8000 deltagare från ett 80-tal nationer, indelade i åldersklasser från 25 år och uppåt, kommer att göra ca 25 000 starter i simning, konstsim, simhopp och vattenpolo.

- Masters-VM är en oerhört stor utmaning och något vi aldrig gjort förut. Deltagarantalet är fyra gånger större än vid sim-VM och det krävs en oerhört väl fungerande organisation, för att genomföra det minst lika bra som Masters-EM i Stockholm, 2005, säger Simförbundets ordförande, Sven von Holst och fortsätter:
- Därför är vi och Västsvenska simförbundet med VM-generalen, Ingmar Lundström, oerhört glada att våra samarbetspartners, Göteborgs kommun, Mölndals kommun och Borås kommun har mångårig och gedigen erfarenhet av stora idrottsevenemang.

Leif Nilsson, VD i Göteborg & Co är entusiastisk:
- Det blir en fantastisk evenemangssommar för Göteborg även 2010. Efter de stora ungdomsevenemangen Partille och Gothia Cup så kommer världens största simevenemang, Masters-VM. Vi är väldigt stolta och glada över att få välkomna tusentals simidrottare, deras familjer och vänner från hela världen under två veckor. För turismbranschen i Göteborgsregionen betyder detta ökad omsättning i hotellnätter, shopping och nöjen.

Borås kommun satsar stort på Masters-VM där polospelarna och åskådarna kommer att tas emot i Borås nya simarena som ska vara klar under maj 2010.

-Masters-VM betyder oerhört mycket för Borås då vi får möjlighet att marknadsföra oss gentemot besökare från hela världen. En stor bonus är också den kick som vår lokala simidrott får, säger Hans Forsman, fritids- och turistchef i Borås.

Masterssimidrott är på uppåtgående i Sverige. Överlägst störst är simningen men äldre börjar också tävla i simhopp och konstsim. Äldre vattenpolospelare vill också komma igång med träning och tävling.

Glen Christiansen, OS-simmare 1980 och som slagit ett 50-tal Mastersvärldsrekord i simning, är en av ambassadörerna som ska marknadsföra och rekrytera deltagare till Masters-VM:

- Masterssimidrott är mycket stort i många nationer, framförallt i USA, Japan, Australien men även i Europa. I Italien och Tyskland är det folkrörelser där det t ex genomförs tävlingsserier för Masterssimmare, säger Glen som närmast åker till Kyoto, Osaka och Tokyo för att marknadsföra och rekrytera deltagare till Masters-VM i Göteborg.

Glen genomför också ett 10-tal träningsläger med flera hundra Masterssimmare från ett 10-tal länder:

- Träningslägren är ett utmärkt sätt att utveckla Masterssimningen men också för att rekrytera många fler till Masters-VM då lägerdeltagarna sprider positiva omdömen till fler simidrottare, säger Glen, som den 10-13 augusti genomför ett träningsläger i Göteborg i samband med för-VM/Göteborgs simfestival.

- Masters-VM är publikt ett mycket intressant arrangemang. Rekordutvecklingen i t ex Masterssimningen har närmat sig världselitsimningen oerhört mycket på senare år. Flera världsrekord i olika åldersklasser kommer att slås i Göteborg. Stor idrott bjuds också i vattenpolo, simhopp och konstsim, ett utmärkt tillfälle för den som t ex inte fått uppleva en vattenpolomatch mellan stora polonationer eller sett 80-åringar göra avancerade simhopp, avslutar Glen Christiansen.

Masterstävlingarna i simning avgörs i Valhallabadet och Lundbybadet i Göteborg. I Valhallabadet genomförs också tävlingarna i simhopp och i Delsjön tävlingarna i Öppet vatten. I Åbybadet koras mästarna i konstsim och i Borås nya simarena kommer tävlingarna i vattenpolo att avgöras.

Simförbundets ordförande, Sven von Holst, 010-467 17 46

VM-generalen, Ingmar Lundström/ordförande Västsvenska simförbundet, 070-512 60 60

Göteborg & Co, Leif Nilsson, VD, 031-368 40 95

Borås kommun, Hans Forsman, Fritids- och turistchef, 033-35 73 87