Tidig badpremiär för mastersstipendiaten Anna-Carin Nordin

Den 11 april hoppade Anna-Carin Nordin i vattnet utanför Lidingö för att ta årets första simtag utomhus. Det var sex grader i vattnet.
- Jag har ju doppat mig under hela vintern, men det här var första gången jag simmade och det var hur kallt som helst, säger Anna-Carin Nordin.
Förra året simmade Anna-Carin över Engelska kanalen. I år har hon siktet inställt på att som första Nordbo simma 35 kmöver den Irländska kanalen.
I samband med Masters-SM i mars fick hon ta emot Svenska Simförbundets Mastersstipendium 2011. Motiveringen löd: ”För din fantastiska prestation då du korsade Engelska kanalen 2010 och slog Sally Bauers rekord från 1951. Med tiden 12 timmar och 59 sekunder innehar du nu det svenska rekordet på den 34 km långa sträckan mellan Dover och Calais.”
Att korsa den Irländska kanalen kommer enligt Anna-Carin att ta längre tid än det tog att simma över den engelska. Hittills har bara 21 av de 75 personer som försökt sig på att simma sträckan mellan Irland och Scotland lyckats med bedriften. Vattentemperaturen kommer att ligga på 13-16 grader och för att rekordet ska godkännas krävs att man simmar utan dräkt.
- Kylan kommer att bli den största utmaningen, säger Anna-Carin, som kommer att lägga på sig åtta extra kilon under sommaren för att klara det kalla vattnet bättre. Men kylan är långt ifrån den enda svårigheten. Stora brännmaneter och starka strömmar kommer också att försvåra simningen.
Den 8 augusti åker Anna-Carin till Belfast för att förbereda sig. Det är viktigt att vänta in rätt väderförutsättningar. Tidvatten, strömmar och vindstyrka analyseras noga de sista veckorna för att hitta det rätta tillfället.
Dessförinnan deltar Anna-Carin Nordin i Vansbrosimningen den 10 juli. Hon kommer också att finnas på plats i sin huvudsponsor HEAD:s monter på mässan för att ge goda råd om simning och simutrustning.

För mer information kontakta Anna-Carin Nordin, tel 070-0912515.