Svenska Simförbundet: "Simskolor ska inte upphandlas av kommuner"

Med anledning av den uppmärksammade frågan i Upplands Väsby där kommunen inkluderat simskoleverksamheten i upphandlingen av driften av det nya Vilundabadet har Svenska Simförbundet fått juridisk hjälp med tolkningen av lagen om offentlig upphandling (LOU). Slutsatsen är att kommunen skulle ha kunnat utföra upphandlingen på annat sätt.

- Kommunens tolkning av LOU är helt felaktig, konstaterar Jan Olsson, generalsekreterare på Svenska Simförbundet. Våra juridiska experter visar i en promemoria som tagits fram att det inte finns någon grund för kommunens påstående att simskoleverksamheten måste omfattas av driftsupphandlingen. Det kommunen i själva verket gör i detta fall är att den riskerar att ta den lokala simklubben Väsby SS basverksamhet och ge den till den privata aktör som ska driva simanläggningen.

Ulf Djurberg på advokatbyrån Setterwalls är en av Sveriges främsta experter på området:
- Kommunen är inte tvingad enligt LOU att upphandla simundervisning tillsammans med driften av anläggningen. I själva verket behöver inte kommunen tillämpa LOU på allmän simundervisning. På sådan simundervisning som bedrivs inom ramen för skolundervisningen kan eventuellt LOU behöva tillämpas. På det sätt kommunen lagt upp den aktuella upphandlingen riskerar kommunen att bryta mot de bakomliggande syftena med LOU.

- Vi hoppas i och med detta klarläggande att kommunen backar i frågan då kommunen hela tiden hävdat att den är tvingad att upphandla på det här viset med stöd av LOU. Detta har vi nu kunnat visa inte stämmer. Konsekvenserna vid ett fullföljande av upphandlingen av anläggningen och simskoleverksamheten är att man riskerar ta ifrån Väsby SS en viktig del av ungdomsverksamheten, säger Jan Olsson.

Även för Riksidrottsförbundet är det angeläget att frågan uppmärksammas.
- Väsbyfallet är principiellt viktigt för hela idrottsrörelsen. Politikerna har, oavsett partifärg, alltid värnat om ett självständigt och starkt föreningsliv. Att rycka bort en traditionellt viktig basverksamhet, men också en finansieringskälla och genom avtal ge en kommersiell aktör i stort sett ensamrätt på den går stick i stäv med de vackra orden, säger Riksidrottsförbundets generalsekreterare Mikael Santoft och fortsätter:

- Om signalerna från Väsby sprider sig över landet kan får det stora konsekvenser för hela idrottsrörelsen, inte bara simningen. Med samma argument som politikerna i Upplands Väsby för fram kan man ju tänka sig att ge privata entreprenörer mer eller mindre ensamrätt att bedriva fotbolls- eller skridskoskolor. Skulle det ske innebär det ett hårt slag mot den breda folkrörelseidrotten.

För Svenska Simförbundet är det principiellt viktigt att klarlägga den här frågan så att inte fler kommuner runt om i landet gör samma tolkning av LOU som Upplands Väsby kommun gjort.
- Sammantaget är slutsatserna mycket positiva i och med att den ideella föreningen får fortsatta möjligheter att spela en viktig roll i samhället, bland annat i arbetet med att alla barn ska få lära sig att simma, avslutar Jan Olsson.

Frågor besvaras av Jan Olsson, generalsekreterare, Svenska Simförbundet, tel 070-738 68 37.

PM:en finns att läsa på Svenska Simförbundets hemsida: www.simforbundet.se