Stor simidrottstrupp till Peking

Sammanlagt 20 aktiva ingår i den svenska simidrottstruppen till OS i Peking i augusti. 18 är simmare och två simhoppare. Truppen består av såväl rutinerade OS-deltagare som Therese Alshammar, Lars Frölander och Anna Lindberg som av debutanter med färska EM-framgångar i bagaget som Sarah Sjöström, Joline Höstman och Jonas Persson. Förbundskaptenerna Thomas Jansson och Ulrika Knape Lindberg är nöjda med utfallet av diskussionerna med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). - Det är väldigt skönt att OS-truppen är fastlagd. Nu kan vi lägga fokus på att skapa individuella optimala förberedelser för OS-truppen så att simtruppen kan vara bäst när det gäller den 9-20 augusti, säger Thomas Jansson. För simhoppningen är utfallet också mycket positivt i och med att Anna Lindberg har varit ensam svensk OS-hoppare sedan 1996. - Det är fantastiskt kul att Elina har visat att hon håller måttet, liksom att SOK har uppmärksammat att svensk simhoppning är på frammarsch, säger Ulrika, som dock har förhoppningar om ytterligare ett namn i hopptruppen. - Magnus Frick har klarat internationella simförbundet FINA:s kvalificeringskrav och SOK har uttalat att de vill se mer av honom under våren och håller en dörr öppen för en eventuell OS-plats. I praktiken betyder det att Magnus Frick har chans att visa att han platsar vid ett antal tävlingar under våren. I juni avgörs frågan av SOK. - Självklart hoppas jag att slutsiffran blir tre i simhoppstruppen till OS, säger Ulrika Knape Lindberg. OS-truppen simning Therese Alshammar, 30 år, har deltagit i tre OS (1996, 2000 och 2008) Eva Berglund, 24 år, OS-debutant Gabriella Fagundez, 22, år, OS-debutant Petra Granlund, 20 år, OS-debutant Claire Hedenskog, 28 år, OS-debutant Joline Höstman, 19 år, OS-debutant Ann-Karin Kammerling, 27 år, deltagit i två OS (2000 och 2004) Josefin Lillhage, 28 år, deltagit i tre OS (1996, 2000 och 2008) Ida Marko Varga, 23 år, deltagit i ett OS (2004) Sarah Sjöström, 14 år, OS-debutant Hanna Westrin, 16 år, OS-debutant Jonas Andersson, 24 år, OS-debutant Lars Frölander, 33 år, deltagit i fyra OS (1992, 1996, 2000 och 2004) Stefan Nystrand, 27 år, deltagit i två OS (2000 och 2004) Jonas Persson, 24 år, OS-debutant Marcus Piehl, 22 år, OS-debutant Simon Sjödin, 21 år, OS-debutant Petter Stymne, 24 år, deltagit i ett OS (2004) OS-truppen simhopp Elina Eggers, 21 år, OS-debutant Anna Lindberg, 27 år, deltagit i tre OS (1996, 2000 och 2004) För kommentarer kontakta Thomas Jansson, förbundskapten simning, tel 0706-62 22 22 och Ulrika Knape Lindberg, förbundskapten simhopp, tel 070-551 03 11. För kontakt med enskilda aktiva går det även bra att kontakta Marie Louise Bergh, kommunikationschef, SSF, tel 070-542 12 89.