Slutspurt för Skolsimmet

Under läsåret 08-09 har alla skolor i landet med årskurserna 1-3 kunnat delta i Svenska Simförbundets och E.ON:s simkunnighetstävling Skolsimmet. Redan första året är Skolsimmet en succé. 20 000 elever från 300 skolor visar på ett enormt intresse för tävlingen.
- Det är fantastiskt att deltagandet har varit så stort, men det som varit allra roligast är alla positiva kommentarer från lärare, säger Anders Höglund, simkunnighetsansvarig, Svenska Simförbundet.

Skolor samlar poäng genom att elever klarar nivåerna för tre olika simmärken. Vattenprovet är det märke som ger högst poäng. För att klara Vattenprovet måste man vara simkunnig enligt den Nordiska simkunnighetsdefinitionen*. Från den 15 oktober har skolor kunnat rapportera in resultat på www.skolsimmet.se. Där finns också en aktuell topplista. Den 15 maj avslutas tävlingen och Sveriges bästa skolor i simkunnighet kan koras. Fram till dess kan allt hända.

Skolorna tävlar i tre kategorier beroende på hur stort elevantalet är. Just nu ser topp tre ut så här:
Kategori A (1-49 elever i årskurs 1-3)
1. Järnforsens skola, Hultsfred
2. Centralskolan, Ale
3. Sally Bauer Skolan, Helsingborg

Kategori B (50-149 elever i årskurs 1-3)
1. Barsebäcks Montessoriskola, Kävlinge
2. Österskolan, Lund
3. Ängskolan, Sundbyberg

Kategori C (över 150 elever i årskurs 1-3)
1. Torsviks skola, Lidingö
2. Munksundsskolan, Enköping
3. Igelboda skola, Nacka.

Prisutdelning sker i samband med vinnande skolors sommaravslutningar.

* Simkunnig är den som faller i vattnet, får huvudet under ytan och efter att ha tagit sig upp till ytan, på djupt vatten simmar 200 m i en följd, varav 50 m ryggsim.

Frågor om Skolsimmet besvaras av Anders Höglund, tel 08-627 46 44.