Simkunnigheten får egen dag

Nu ska simkunnigheten äntligen få en egen dag. För Svenska Simförbundet är det en av kärnfrågorna i verksamheten. I år kommer Simkunnighetens dag att äga rum lördagen den 25 april. Dagen genomförs tillsammans med Badmästareförbundet och förbundets huvudsponsor E.ON.

I Sverige finns cirka 400 simhallar. Att bada och ha roligt i vattnet är ett utmärkt sätt att få vattenvana, vilket är grunden när man ska lära sig att simma. En stor del av alla simhallar i landet kommer att vara med och lyfta simkunnigheten lite extra den dagen.

- Det här är ett mycket viktigt projekt när det gäller att sprida vikten av simkunnighet och det känns väldigt positivt att så många simhallar engagerar sig. Även ett stort antal simföreningar kommer att vara engagerade under dagen, säger Anders Höglund, simkunnighetsansvarig på Svenska Simförbundet.

Norrköpings Kappsimningsklubb och Växjö Simsällskap är två av de simföreningar som tillsammans med den anläggning de verkar i kommer att engagera sig i Simkunnighetens dag.
- För oss är det här ett utmärkt tillfälle att visa upp vår förening och visa att simkunnighet är viktigt för oss, säger PA Blomqvist, sportchef i Norrköpings Kappsimningsklubb

Även för Simförbundets sponsor E.ON står simkunnighetsfrågan högt på agendan.

- Jag hoppas många kommer att testa sina simkunskaper under Simkunnighetens dag. För E.ON är det en hjärtesak att vara med och stimulera och inspirera alla till att lära sig simma. Håll gärna utkik på eon.se där vi kommer att ha olika tävlingar i samband med Simkunnighetens dag, säger Jenny Holmström, Sponsrings & Eventansvarig E.ON.

Vilka aktiviteter som kommer att finnas i de olika simhallarna kommer att skilja sig mellan varje hall. Ett givet inslag kommer dock att vara simkunnighetstester. E.ON och Svenska Simförbundet står för 5 000 vattenprovsmärken var, vilket innebär att alla som klarar Vattenprovet under Simkunnighetens dag får vattenprovsmärket gratis. Alla besökare kommer dessutom att kunna delta i en frågesport där E.ON sponsrar med priser.

För mer information om Simkunnighetens dag kontakta Anders Höglund, tel 08-627 46 44.