Simklubbarna mister simskoleverksamhet

I flera kommuner runt om i landet förlorar simklubben sin simskoleverksamhet när kommunerna väljer att lägga ut verksamheten på privata aktörer. I exempelvis Finspång har föreningen ingen möjlighet att bedriva simskola längre. I Upplands Väsby kommun är kommunen på väg att ta simskolan från föreningen och överlåta verksamheten till en kommande driftsoperatör av simanläggningen.

- Det här är ett dråpslag för svensk simidrott i och med att föreningarna fråntas sina möjligheter att bedriva sin traditionella basverksamhet, säger Jan Olsson, generalsekreterare Svenska Simförbundet och fortsätter:

- Vi ser med stor oro på att flera kommuner väljer att på olika sätt begränsa möjligheterna för simföreningarna att bedriva simskolor och annan barnverksamhet i samband med att de ändrar förutsättningarna för driften av simanläggningar.

I över hundra år har svenska simföreningar jobbat med att öka simkunnigheten i Sverige. Simskolor har varit en viktig bas i verksamheten och för många en väg in i föreningslivet.

I dag väljer flera kommuner att lägga ut drift av simanläggningen hos en extern operatör. Samtidigt väljer flera att även lägga in den simskoleverksamhet som bedrivs i anläggningen i driftsanbudet. På detta sätt fråntas i många fall den lokala föreningen simundervisningen och även andra vattenaktiviteter som man har som en del i sin basverksamhet.

- Vi uppmanar alla kommuner att föra en tidig och fördjupad dialog med föreningslivet innan man startar en sådan här process. Det är viktigt att man har klart för sig vilka konsekvenser den här typen av beslut får både kort- och långsiktigt för föreningslivet och för simkunnighetsarbetet, avslutar Jan Olsson.

För ytterligare frågor kontakta Jan Olsson, generalsekreterare Svenska Simförbundet,
tel 070-7386837.

Marie Louise Bergh, kommunikationschef, Svenska Simförbundet