Pressinfo från Svenska Simförbundet: Alshammar jagar World Cup-miljon

Therese Alshammar siktar på totalsegern i årets FINA/ARENA Swimming World Cup som inleds den 19-20 oktober i Durban, Sydafrika. Sju deltävlingar avhandlas i rask takt, den sista i Belo Horizonte, Brasilien, 23-25 november. Däremellan avgörs World Cup i Stockholm den 13-14 november. I den inledande tävlingen i Durban nu på fredag simmar Therese Alshammar 50 m frisim första dagen (19/10) och 100 m frisim och 50 m fjäril andra dagen (20/10). - Therese har en fantastisk långbanesäsong bakom sig och nu har hon startat resan mot Peking. Den ska förhoppningsvis gå via en totalseger i världscupen, säger förbundskapten Thomas Jansson. Övriga svenska simmare i Durban är: Anna-Karin Kammerling, Sundsvalls SS – 50/100 frisim och 50/100 fjäril Josefin Lillhage, Väsby SS – 50/100/200/400 frisim Clarie Hedenskog, Göteborgs Sim – 50/100 frisim och 50 fjäril Joline Höstman, Göteborg Sim – 50/100/200 bröstsim Christoffer Wikström, Upsala S – 50/100/200/400 frisim Ida Marko-Varga, SK Ran – 50/100/200/400 frisim och 100 fjäril Petra Granlund, Väsby SS – 100/200/400 frisim och 100/200 fjäril För många av de svenska landslagssimmarna är världscupen en ypperlig språngbräda på vägen mot OS i Peking. Therese Alshammar deltar i sex deltävlingar, Josefin Lillhage i fyra, Stefan Nystrand och Lars Frölander i tre före den avslutande tävlingen i Belo Horisonte. Internationella simförbundet, FINA, satsar stort för att World Cup-serien 2007-2009 ska samla världseliten. Den totala prissumman uppgår till 8,4 miljoner kronor, varav drygt 700 000 kronor går till totalsegrande man och kvinna. Deltävlingarna i Europa – Moskva, Stockholm och Berlin blir mycket intressanta och kan få avgörande betydelse inför den avslutande finalen där simmarnas insatser belönas med dubbla poäng. Datum för samtliga World Cup-tävlingar: Durban 19-20 oktober, Singapore 27-28 oktober, Sydney 2-3 november, Moskva 9-10 november, Stockholm 13-14 november, Berlin 17-18 november och Belo Horizonte 23-25 november. World Cup i Stockholm direktsänds i SVT24 kl 19.00-21.00 båda dagarna med eftersändning i SVT 1 – den kl 13/11 kl 22.00 och den 14/11 kl 22.45. Klart är också att TV4 sport kommer att sända från Durban – den 19/10 kl 21.30 och den 20/10 kl 24.00, Singapore, Sydney och Moskva. Påminnelse ackreditering World Cup i Stockholm Media hälsas varmt välkommen till Eriksdalsbadet den 13-14 november. Ackreditering sker senast den 2 november 2007 via Svenska Simförbundets hemsida: www.simforbundet.se/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE=711443 Frågor besvaras av Marie Louise Bergh, pressansvarig för World Cup i Stockholm. Kontaktuppgifter se nedan! Mer information om World Cup finns på: www.simforbundet.se. Där finns också länkar till övriga World Cup-tävlingar med resultat från samtliga deltävlingar. För mer info om svenska World Cup-simmare, kontakta förbundskaptenen Thomas Jansson, 070-622 22 22. För mer inom om World Cup i Stockholm, 13-14 november, kontakta marknadschef, Christer Wohlin, 070-743 56 21. ___________________________________________________________ Marie Louise Bergh Kommunikationschef • Director of Communication Svenska Simförbundet • Swedish Swimming Federation Smidesvägen 5, 171 41 Solna Tel +46 (8) 627 46 43 Fax +46 (8) 724 68 61 Mobil +46 (70) 542 12 89 E-post: ml.bergh@simforbundet.se Hemsida • Homepage: www.simforbundet.se