Politiker manifesterar vikten av simkunnighet genom att ta Vattenprovet

"Senast 2012 ska alla barn som går i tredje klass vara simkunniga".
Så löd Svenska Simförbundets nyårslöfte 2007. Bakgrunden är att simkunnigheten bland barn, ungdomar och även vuxna blir allt sämre. Givetvis är det alarmerande eftersom simkunnighet kan vara skillnaden mellan liv och död. Att kunna simma är en fråga om trygghet och säkerhet, särskilt i ett land som Sverige med dess långa kuster och otaliga sjöar.

Svenska Simförbundet, E.ON och Simklubben Laxen i Halmstad anordnar en aktivitet som kallas för Vattenprovet. Kom och se när representanter från arrangörerna tilsammans med Kommunalfullmäktiges ordförande Ann-Charlotte Westlund kommer att ta vattenprovet som innebär att man ska hoppa i vattnet, få huvudet under vattenytan, ta sig upp till ytan och därefter simma 200 meter, varav 50 meter på rygg.

Kom och följ aktiviteten på Simarenan Brottet den 30 juni mellan 15.00 och 16.00

Efter aktiviteten är du hjärtligt välkommen att stanna kvar på Brottet och njuta av SM-finalsimningarna. Se världsstjärnorna Sarah Sjöström och Therese Alshammar fightas i bassängen. Finalerna börjar klockan 18.00.

Välkommen!
Svenska Simförbundet, E.ON och SK Laxen