Pernilla Lindberg uttagen till sitt fjärde Paralympics

Pernilla Lindberg uttagen till sitt fjärde Paralympics

Det står nu klart att Sveriges Paralympiska Kommitté gett klartecken för Pernilla Lindberg att tävla i Paralympics. Tävlingen går av stapeln den 28 augusti-8 september i Paris. Detta blir Pernillas fjärde Paralympics. 2012 debuterade den då 18-årige Pernilla i Paralympics. 12 år senare och med ytterligare två paralympiska spel i bagaget står det nu klart att den 30-årige simmaren från Göteborg åter är uttagen till Paralympics.

Pernilla har stor rutin från tidigare paralympiska spel och har en förmåga att göra sina bästa lopp på stora mästerskap. Hon kommer garanterat vara med och fajtas om topplaceringar i Paris, säger truppchefen Niclas Grön.

Det är klart att man känner sig erfaren efter tre Paralympics och jag känner mig tryggare nu än jag gjorde då, säger Pernilla.

Två fjärdeplatser och fyra femteplatser har hon med sig från sina tidigare spel vilket vittnar om att Pernilla under en lång tid varit en världssimmare. Hon har också en tendens att prestera som bäst när det gäller som mest.

Jag vet inte hur det kommer sig men jag brukar prestera som bäst när det verkligen gäller. Det är väldigt tuff konkurrens men om allt stämmer och jag får ut min fulla potential kommer jag vara med i toppen, avslutar Pernilla.

– Vi är naturligtvis glada att Pernilla åter igen blivit uttagen att representera Sverige i Paralympics. Hon är en viktig förebild för många inom simidrotten. Pernilla har haft ett bra år bakom sig med en intensifierad träningsmängd och jag tror vi kommer få se många snabba simningar från henne under tävlingarna i Paris, säger Fredrik Lundin Förbundskapten för Parasimlandslaget.

Fredrik Lundin, Förbundskapten Parasimlandslaget
fredrik.lundin@svensksimidrott.se