Nicola och Conrad klara för Paralympics

Nicola och Conrad klara för Paralympics

Idag står det klart att Sveriges Paralympiska Kommitté ger Nicola St Clair Maitland och Conrad Hildebrand klartecken till Paralympics i Paris.

I juni blev rutinerade simmaren Pernilla Lindberg med tre Paralympics i bagaget uttagen till Paris. Nu får ytterligare två paralympiska debutanter klartecken.

Vi är glada att kunna ta ut Nicola och Conrad till den svenska truppen. Det är två lovande simmare som har gjort fina resultat och förtjänar den här chansen. Dessutom kommer de att plocka med sig ovärderlig erfarenhet inför kommande spel, säger truppchef Niclas Grön.

Trots sin unga ålder har 21-åriga Nicola St Clair Maitland en fin meritlista. De senaste åren har hon presterat starkt i internationella tävlingar och så sent som i april i år simmade hon hem ett EM-brons på 400 meter frisim i Madeira. Därtill har hon flera topp-placeringar från VM i Manchester förra året, inklusive dubbla EM-brons från 2018.

Att ta mig till ett Paralympics är något jag drömt om sedan jag började simma som barn. Jag är så galet stolt över mig själv för att jag inte gav upp hoppet och tog mig tillbaka från en väldigt tuff period i livet, säger hon.

Conrad Hildebrand var som 16-åring en av landets bästa simmare.

Efter en parkourolycka, som förlamade honom från bröstet och nedåt, hittade han till parasporten där han tidigare tävlat för landslaget i rullstolsrugby, men sedan knappt tre år är han tillbaka i simbassängen.

Som tävlingssimmare har han bland annat med sig en sjunde och en åttonde plats från VM 2023. Men det största målet har hela tiden varit att ta sig till Paralympics.

Nu har jag äntligen nått det jag jagat efter hela livet. Att få tävla i Paris gör att alla tusentals timmar av slit och uppoffringar längs vägen inte varit förgäves. Jag älskar att tävla och att tävla mot de allra bästa, det är det roligaste jag vet. Ju högre press, desto häftigare är det. De paralympiska spelen är den ultimata scenen för elitidrottare så det kommer att bli fruktansvärt kul, säger Conrad.

Paralympics i Paris avgörs mellan den 28 augusti och den 8 september.

Nicola St Clair Maitland
Klass – gren S7 – 50m frisim, 100m frisim, 50m ryggsim, 100m ryggsim, 50m fjäril
Förening: Södertälje Simsällskap
Född: 2003