Flyt i World Cup för Sjöström och Höstman

Vid World Cup i simnings andra dag i Sydney, Australien, blev det fortsatta framgångar för svensk simnings framtidslöften Sarah Sjöström och Joline Höstman. Sarah Sjöström tog brons på 100 meter frisim liksom på 50 meter fjärilsim medan Joline Höstman knep ett silver på 200 meter bröstsim och en fjärdeplats på 50 meter frisim.

- Ännu en gång har de gjort bra simningar och jag hoppas att det kan hålla i sig även vid nästa tävling i Singapore nästa helg, säger förbundskapten Thomas Jansson.

Såväl Sarah som Joline satte båda svenska juniorrekord. Sarah på 100 meter frisim med tiden 54,21, vilket är den åttonde bästa tiden någonsin i Sverige. Joline satte motsvarande rekord på 50 meter bröstsim med tiden 31,50 och på 200 meter bröstsim med tiden 2.23,99.
I det andra loppet var hon dessutom mycket nära segern.

Stefan Nystrand tog brons på 50 meter frisim med tiden 22.00 sek, vlket är en sekund över hans personliga rekord.

Nästa World Cup-tävling avgörs i Singapore den 1-2 november. Den 11-12 november kommer FINA/Arena Swimming World Cup till Stockholm och Eriksdalsbadet. Ackreditering sker via Svenska Simförbundets hemsida: www.simforbundet.se

Mer info finns på Svenska Simförbundets Mästerskapssida: www.simforbundet.se

För ytterligare kommentarer kontakta förbundskapen Thomas Jannson, tel 0706-62 22 22.