FINA/ARENA Swimming World Cup i Moskva 9-10 november

Efter tävlingsuppehållet i Sydney tar Therese Alshammar upp jakten i Moskva för att ta hem den totala världscupen. Therese ligger f n på andra plats och bör helst sätta ett världsrekord under någon av de återstående tävlingarna i Moskva, Stockholm, Berlin eller Belo Horisonte, för att ha en rejäl chans. Hur tävlandet och eventuella nya rekordslagningar går för främsta konkurrenten, världscupledarinnan, Nathalie Coughlin har avgörande betydelse. I striden om totalcupen kan det handla om flera simmerskor som t ex Josefin Lillhage. Blir Josefin Lillhages tävlande framgångsrikt i Moskva, Stockholm och Berlin finns möjlighet att hon också deltar i den avslutande world cup-finalen i Belo Horisonte, där dubbla world cup-poäng utdelas. För närvarande ligger Josefin på 12:e plats i poängtabellen för tjejernas totala World Cup. Stefan Nystrand och Petter Stymne startar sitt världscuptävlande i Moskva med sikte på att få höga world cup-poäng som efter framgångsrikt tävlande i Stockholm och Berlin också ska ge dem en anledning att åka till Belo Horisonte för slutstriden om herrarnas totalcup. Vilket motstånd som svenska simmare möter i Moskva, avslöjas först då Swiss Timing presenterar den aktuella startlistan under länken www.omegatiming.com/livetiming/index.htm Finalerna inleds kl 14.55 och visas på TV4Sport men kan även ses i en streamad version på internationella simförbundet, FINAs hemsida med start kl 15.30. se under länken http://www.fina.org/events/SW/SWCUP/2007/index.php Försöken startar kl 09.00, både fredag 9 och lördag 10 november, (svensk tid). För mer info, kontakta förbundskaptenen Thomas Jansson 070-662 22 22 Kommentarer och resultat från World Cup i Moskva, presenteras på Svenska Simförbundets mästerskapssida, där också försök och final kan följas i realtid via Live Timing, se under länken http://oldssf.simforbundet.nu/simmning/tavling/mtavling/referat/worldcupserie2007/moskva.htm Poängställningen i den totala World Cup, se under länken www.fina.org/events/SW/SWCUP/2007/rankings.php