E.ON och Svenska Simförbundet förlänger samarbetet

Svenska Simförbundet och E.ON Sverige fortsätter sitt samarbete och satsningen på svensk simidrott och på ökad simkunnighet bland Sveriges barn och ungdomar. Idag måndag undertecknades ett fyraårigt samarbetsavtal.

- Kan vårt samarbete leda till att fler barn lär sig simma, så har vi bidragit med något riktigt meningsfullt. Självklart tar E.ON sitt ansvar för att barn får de rätta färdigheterna med sig i livet dit simkunnighet hör, säger Håkan Buskhe, VD E.ON Sverige.

Förlängningen med fyra år innebär en vidareutveckling och ökade insatser på simkunnighetsområdet och på landslagsverksamheten.

- Vi är mycket glada över att samarbetet med E.ON fortsätter och att det blir långsiktigt. Vi har den senaste treårsperioden haft ett mycket bra utvecklingsarbete tillsammans där vi varit eniga om att förutom landslagsverksamheten ska vi fokusera mycket på att förbättra simkunnigheten i Sverige, säger Sven von Holst, ordförande i Svenska Simförbundet och fortsätter:

- E.ON är en mycket professionell koncern med värderingar som överensstämmer med Simförbundets. Tillsammans har vi startat flera viktiga utvecklingsprojekt inom förbundets prioriterade områden. Att E.ON nu vill fortsätta samarbetet känns mycket stimulerande och det ger oss möjligheter att vidareutveckla både vår elitverksamhet och öka insatserna på simkunnighetsområdet.

I Svenska Simförbundets arbete med simkunnighet har E.ON varit en aktiv part under den gångna sponsorperioden.

- E.ON och Svenska Simförbundet har ett bra samarbete som vi hela tiden utvecklar. Vi har gemensamma mål. Vår förhoppning är att alla barn och vuxna ska känna sig trygga och ha roligt i vattnet, det är livsviktigt, säger Stina Liljekvist, E.ON Sveriges varumärkeschef.

2007 uttalade Svenska Simförbundet ett nyårslöfte om att alla barn i årskurs tre ska vara simkunniga senast år 2012. Vattenprovet och tävlingen Skolsimmet är exempel på samarbetsaktiviteter.

För ytterligare information kontakta Sven von Holst, ordförande Svenska Simförbundet, tel 010-467 17 46 och Stina Liljekvist, varumärkeschef E.ON Sverige, tel 0706-63 50 86.

Marie Louise Bergh, kommunikationschef, Svenska Simförbundet
Tel 08-627 46 43, 070-542 12 89