EM-guldmästarinnan Sjöström vässar OS-formen i SUM-SIM

Den 10-13 juli i Varberg är det dags för Sveriges näst äldsta riksomfattande ungdomstävling, SUM-SIM - plantskolan där bl a 14-åriga EM-mästarinnan Sarah Sjöström har tagit flera SUM-SIM-medaljer sedan 12 års ålder.

Sarah Sjöström deltar på 100 m frisim och 100 m ryggsim, den senare distansen kan hon komma att simma i OS med 4x100 medleylaget.

I SUM-SIM på 50-metersbana i Varberg deltar landets simmarungdomar, födda 1992-1996, uppdelade i fyra klasser och som klarat uppsatta kvaltider. Vid sidan om Sarah Sjöström finns duktiga och välmeriterade SUM-SIM:mare, som t ex Lovisa Ericsson, Täby, Ida Lindborg och Eleonor Lindborg, Trelleborg, som bl a tagit medaljer i Ungdoms-OS.

Lovisa Ericsson, Täby, kan bli SUM-SIM-drottning i den äldsta klassen, då inte Sarah Sjöström ställer upp i flera grenar. Favoriter på 100 m frisim är Sarah Sjöström, Lovisa Ericsson och Emma Svensson, Uppsala.
Eleonor Lindborg och Simrishamns Eljena Knutsson har god chans att vara först på 100 och 200 m ryggsim. Flera av ungdomslandslagets simmare som senare ska delta i EJM och NUM, testar formen i SUM-SIM.

Ur plantskolan SUM-SIM växer nya förmågor fram efter Sarah Sjöström. I bilaga presenteras några av alla de som kan utveckla och trygga svensk simnings framtid och som förtjänar uppmärksamhet från främst lokala media. Totalt 557 deltagare från 88 föreningar gör 1600 individuella starter så det finns många fler simmares insatser som kan vara intressanta att följa upp. Se preliminära startlistan, http://www.simforbundet.se/files/Simning/M%E4sterskap_adm/Deltagarlista%20SUM-SIM%20Varberg.html

Varberg-Falkenberg Sim och Svenska Simförbundet hälsar välkommen till SUM-SIM, 10-13 juli, som bl a kan följas i realtid med Live Timing, kommentarer, bilder och resultat på Svenska Simförbundets mästerskapssida, http://oldssf.simforbundet.nu/simmning/tavling/mtavling/referat/2008/index.html

Se tävlingsarrangören Varberg-Falkenberg Sim hemsida, http://www.varbergfalkenbergsim.se/sumsim/ - där bl a tävlingsprogram med tider presenteras.

För mer information, kontakta Per-Erik Freij, mediansvarig i Varberg Falkenberg Sim,
076-11 90 400 eller via e-post: per-erik.freij@telia.com

För mer information om svensk ungdomssimning, kontakta en av tre ansvariga för ungdomslandslaget, Thomas Lövgren, 070-924 24 85