VM-laget i dressyr klart

Det svenska VM-laget i dressyr är nu klart. De fem ryttare som åker till tyska Aachen är Jan Brink med Björsells Briar, Patrik Kittel med Dall-Mayer, Louise Nathhorst med Guinness, Tinne Vilhelmson med Solos Carex och Kristian von Krusenstierna med Wilson som är reservekipage på plats. Krusenstiernas häst Wilson som länge funnits med på den korta listan inför VM, drabbades tidigare i sommar av en tillfällig överansträngning. Hästen visar åter god form men har flyttat ner till en reservplats. VM-kandidaten Per Sandgaard tyvärr fått avstå VM eftersom Memphis inte återhämtat sig tillräckligt snabbt från den skada han ådrog sig i samband med Falsterbo Horse Show i somras. Sverige var en av flera kandidater till lagbronset efter storfavoriterna Holland och Tyskland. Frågan är hur den nya laguppställningen kan matcha den utmaningen. - Det är två starka ryttare som går in i laget och bägge har visat god form i Falsterbo och en uppåtgående formkurva. Hur långt det räcker återstår att se, säger dressyrens förbundskapten Elisabet Lundholm. Jan Brink/Briar är rankad tvåa i världen och rider för individuell medalj. Louise Nathhorst och Guinness har haft sin bästa säsong hittills med internationella placeringar och stadiga resultat runt 70 procent. För tysklandsbaserade Patrik Kittel innebär VM det första stora mästerskapet. Kittel red dock i det fjärdeplacerade svenska laget i Aachen i fjol, vann Nordiska Mästerskapen 2005 samt den internationella kürklassen i Falsterbo i juli i år. Rutinerade Tinne Vilhelmson med fyra OS och två VM i ryggen, fanns visserligen med på den korta listan från start men då med hästen Just Mickey. I Solos Carex har Vilhelmson en talangfull häst med internationell rutin som under de senaste månaderna gått från klarhet till klarhet med bland annat en internationell andraplats i Falsterbo. Det svenska dressyrlagets väg mot VM har varit minst sagt krokig. Fem ryttare fanns med på den korta listan från början (Brink, Nathhorst, Sandgaard, Vilhelmson, Krusenstierna). I juni avled Tinne Vilhelmsons förstahäst Just Mickey på grund av akut tarmvred och därmed hade laget i praktiken formerat sig själv. När hästarna Briar och Memphis sedan skadades i början av juli började det tunnas ut betänkligt i VM-leden. Briar återhämtade sig dock snabbt efter sin revbensskada och visar idag mycket fin form. - Man planerar på ett sätt men ibland blir verkligheten en helt annan. Det får man räkna med när man har med hästar att göra, säger Lundholm. - Men tack och lov har vi en bred topp i dagsläget med flera duktiga ryttare kvalade och redo att gå in i laget. För några år sedan hade läget varit ett helt annat. Läs mer om VM-ryttarna http://www2.ridsport.se/tvm.aspx?p=287165