Foto: Roland Thunholm

Vetlandaortens RF vinner Folksam Ponnyallsvenska

Fyra lyckliga ponnyekipage tog hem segern i lag-SM i ponnyhoppning 2024.

Lagom till starten av finalen av Folksam Ponnyallsvenska, sken solen över den internationella hopparenan i Falsterbo. Sju lag hade gått vidare från lördagens första omgång och publiken hade samlats på läktarna när finalen av tävlingen, som också är lag-SM i ponnyhoppning, skulle gå av stapeln.

Efter en spännande omhoppning blev det till slut Vetlandaortens Ryttarförening som tog hem segern och nu kan titulera sig svenska mästare.

Lagledare Ebba Janbert Winbladh kommenterade vinsten genom att lyfta det mentala arbetet:

– Det är tjejer som kunnat hålla huvudet kallt hela vägen. De har hållit sig lugna och coola, inte spekulerat i vad andra gör. Det är de och deras bubbla.

Det var första året som Folksam Ponnyallsvenska avgjordes under Falsterbo Horse Show och flera av ryttarna berättade att de uppskattade arenan.

– Det kändes jättecoolt, det har varit min dröm jättelänge. Jag är glad att jag fick göra det med mina kompisar, sade den nyblivna svenska mästarinnan Lilli Mellström.

Medaljörer i Folksam Ponnyallsvenska - lag-SM i ponnyhoppning 2024:

Guld
Vetlandaortens RF: Moa Aspegren/Attyrory Melody, Mathilda Norén/High Hill Machine, Lilli Mellström/Sparkling Lackaghmore Joey, Thelma Holm/Ardnascartha Charlie. 8+4 fel.

Silver
Trollhättans SR: Juni Bergström/Sandy, Noomi Skobe Rosén/Dooneens Captain Classic, Nelli Grytfors/Donnacha Ban, Leiah Cissig/Prime. 8+4 fel.

Brons
Equality Riders: Ebba Olsson/Miss Valentine, Katharina Wilhelmsson/Diabolo Meniljean, Havanna Sundelin/Aughadown Ace, Ellinore Edgren/Shanbo Ciaran. 8+8 fel.

Samtliga resultat: Folksam Ponnyallsvenska | SM-final omgång 2 (equipe.com)