Världens bästa ryttare till Stockholm

Världens bästa ryttare till Stockholm

Pressinformation från Stockholm International Horse Show 2013-09-24

Världens tio bästa hoppryttare kommer till Stockholm International Horse Show i november.
Top 10-finalen i Ericsson Globe blir ett toppmöte på yppersta ridsportnivå.
- Vi brukar ha bra klass på våra tävlingar men att få arrangera finalen i Rolex IJRC Top 10 är något alldeles extra, säger Ulf Rosengren, ordförande i Stockholm International Horse Show.

I Rolex IJRC Top 10 Final möts de tio högst placerade ryttarna på hoppningens världsranking för att kora den bästa av de bästa. Det är första gången finalen arrangeras i Sverige, och det är Ericsson Globe och Stockholm International Horse Show som fått äran att vara med och utse årets bästa hoppryttare. Tidigare har Top 10-finalen arrangerats i Genève, Paris och Bryssel.
Rolex IJRC Top 10 Final har kommit till på ryttarnas initiativ och bakom tävlingen står den internationella hoppryttarklubben, IJRC (International Jumping Riders Club).

Vår svenska världsstjärna Rolf-Göran Bengtsson har varit rankad världsetta och tävlat flera gånger i Top 10-finalen, just nu är han på 17:e plats. Rolf-Görans ranking säger en del om hur oerhört tufft det är att komma med bland de tio bästa hoppryttarna. Den aktuella rankingen omfattar totalt hela 2371 ryttare från länder över hela världen.
I finalen tävlar ryttarna om en prissumma på totalt 200 000 euro. En tredjedel av prissumman går till vinnaren.

Ulf Rosengren som är ordförande för Stockholm International Horse Show, och var President of the Executive Committee och ansvarig  för genomförandet av Ryttar-VM 1990 i Stockholm, kan jämföra.
– OS, VM och EM är stora och viktiga evenemang i alla sporter och så även i hästsporten. Men därefter kommer Top 10 och det är extra roligt att det är ryttarna som fått bestämma reglerna, säger han.
- För oss i Stockholm International Horse Show är det förstås extra roligt att få bjuda publiken i Ericsson Globe på en så här stor och fin tävling. Det är verkligen världens tio bästa ryttare i år som kommer hit, det känns väldigt exklusivt.

Ingen svensk har hittills vunnit Top 10-finalen. Ulf Rosengren hoppas förstås på Rolf-Göran Bengtsson i år.
- Rankingen fastställs nu under hösten och det är tätt runt tiondeplatsen. Rolf-Göran har fortfarande en bra chans att komma med. Det skulle förstås vara extra roligt att ha med vår internationellt sett största stjärna nu när finalen rids i Stockholm. Jag kan inte lova när vi kan få hit en lika stor tävling igen, även om vi jobbar på det, säger Ulf Rosengren.
Aktuell världsranking 1 november avgör vilka toppryttare som kommer till Ericsson Globe och Stockholm International Horse Show.

Stockholm International Horse Show 28 november – 1 december 2013
www.stockholmhorseshow.com
Ulf Rosengren, ordförande Stockholm International Horse Show, 0705 16 69 00
Lotta Amnestål, pressansvarig Stockholm International Horse Show, 0709 79 56 35

Rolex IJRC Top 10 ranking
Nummer 1: Ben Maher, Storbritannien
Meriter: Lagguld EM i Herning 2013 och OS i London 2012. Lagbrons EM i Madrid 2011. Individuell silvermedaljör EM i Herning 2013.
Aktuell världsranking 2013-08-31

Tidigare vinnare Rolex IJRC Top 10 Final:
2001 Ludger Beerbaum, Tyskland
2002 Ludger Beerbaum, Tyskland