Vägen tillbaka till toppligan har börjat

På fredag börjar vägen tillbaka till hoppningens toppliga för det svenska hopplandslaget. Nationshoppningen i Linz Ebelsberg är första steget mot serieseger och avancemang till högsta divisionen.

I fredagens nationshoppning rider Douglas Lindelöw, Angelica Augustsson, Svante Johansson och Helena Lundbäck.
Efter att ha ramlat ur toppligan förra säsongen rider det svenska hopplaget i vad som heter FEI Nations Cup Promotional League, motsvarande Division 1.
Att inte rida i toppligan, FEI Nations Cup Top League, innebär att det svenska hopplaget inte kommer in på de allra största tävlingsplatserna under sommaren.
- Det är naturligtvis trist och en sak vi missar i uppladdningen till EM, säger förbundskapten Sylve Söderstrand.
Men det är samtidigt inte bara en negativ faktor. Med åtta nationshoppningar under säsongen ställer ligan tuffa krav på de lag som deltar.
- Vi har en ganska liten topp och det gör att i stort sett samma hästar och ryttare måste ställa upp i toppligan för att vi ska få de resultat som krävs för att hänga kvar, fortsätter Sylve Söderstrand.
- I Promotional League kan fler ekipage starta och göra bra resultat.
- Vi kan också komma med det bästa laget i fräscht skick till EM och OS-kvalet i september.

Två lag går upp från Promotional League inför nästa säsong. Det lag som toppar tabellen efter säsongen går vidare, liksom det lag som vinner finalen i september.
- Vår ambition och förhoppning är att vinna serien och slippa kvala via finalen, förklarar Sylve Söderstrand.
Både hoppningens EM och finalen i Promotional League går i september i Spanien, veckorna efter varandra. Sista deltävlingen i Promotional League går i spanska Gijon första helgen i september.
- När vi kommer längre in på säsongen och ser hur tabellställningen är får vi ta ställning till hur upplägget kring EM och final ska se ut, säger Sylve Söderstrand.
- Men tanken är att vi ska delta med så bra lag som möjligt i de nationshoppningar vi startar i.
Falsterbo Horse Show är en av deltävlingarna i toppligan och som arrangörsnation får Sverige delta med ett lag.

Toppligan har gett flera nationer bekymmer. Kanada har till exempel vid tidigare tillfälle lämnat återbud till en plats i toppligan eftersom de inte har möjlighet att ha ett lag stationerat i Europa under sommaren.
Tillsammans med förbundskaptenerna för Kanada, Italien, Belgien och Mexiko har Sylve Söderstrand filat på ett förslag till FEI, det internationella ridsportförbundet, angående utveckling och förbättring av nationshoppningsligorna. Idag ställs kravet på de nationer som rider i toppligan att delta i alla åtta deltävlingarna.
- Det sliter oerhört på ryttare och hästar, framför allt från de mindre nationerna, säger Sylve Söderstrand. Vårt förslag är att varje nation måste delta i sex av de åtta deltävlingarna.
- Det ger utrymme för nationer som tävlar i Promotional League att kunna delta på någon av de stora tävlingsplatserna. Med åtta topplag med fem ryttare var på plats finns inte mycket utrymme för arrangörerna att bjuda in ryttare från andra nationer.

Sylve Söderstrand, förbundskapten hoppning, 0735-11 41 11
Lotta Amnestål, informationschef, 0709-79 56 35

Fakta kring FEI Nations Cup Top League och FEI Nations Cup Promotional League.

FEI Nations Cup Promotional League 2011
12-15 maj Linz-Ebelsberg, Österrike CSIO****
Svenska ryttare: Douglas Lindelöw, Angelica Augustsson, Svante Johansson, Helena Lundbäck
FEI Nations Cup Promotional League: fredag 13 maj 11:50. Omgång 2 14.50

19-22 maj Köpenhamn, Danmark CSIO**** http://www.firsthorsegrandprix.dk/Velkommen/Velkommen.aspx
Svenska ryttare: Rolf-Göran Bengtsson, Douglas Lindelöw, Jens Fredricson, Peder Fredricson
FEI Nations Cup Promotional League; fredag 20 maj 14:30. Omgång 2 17:00

26-29 maj Lissabon, Portugal CSIO***
Svenska ryttare: Lisen Bratt Fredricson, Helena Persson, Erika Lickhammer, Alexander Zetterman. Reserv: Stephanie Finetto
FEI Nations Cup Promotional Leaugue; fredag 27 maj 18:00. Omgång 2 21:30

9-12 juni Sopot, Polen CSIO***

16-19 juni Drammen, Norge CSIO****

1-3 juli Hamina, Finland CSIO***

31-5 september Gijon, Spanien CSIO*****

22-25 september Barcelona, Spanien CSIO***** Nations Cup Final

Så här går det till
Nationshoppningarna i Promotional League rids i två omgångar. Till andra omgången går de åtta bästa lagen efter första rundan. I omgång två startar varje lag med tre ryttare och allas resultat räknas.

Poäng i Promotional League delas ut i förhållande till antalet startande lag per deltävling.
15 lag - 16 poäng, 14, 13, 12 osv
Alltid en poäng mer till segraren än antalet startande lag och därefter i fallande skala.

Den nation som toppar tabellen efter säsongen är direktkvalad till FEI Nations Cup Top League.
Nation 2,3 och 4 startar tillsammans med tre nationer från FEI Nations Cup Challenge Cup i en final i Barcelona, Spanien, 22-25 september. Det lag som vinner finalen går vidare till toppligan.

FEI Nations Cup Top League
Världens åtta bästa nationer på världens åtta bästa tävlingsplatser
Deltagande nationer: Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Irland, Holland, USA
12-15 maj La Baule, Frankrike
26-29 maj Rom, Italien
2-5 juni St Gallen, Schweiz
7-10 juli Falsterbo Horse Show, Sverige
12-17 juli Aachen, Tyskland
28-31 juli Hickstead, Storbritannien
3-7 augusti Dublin, Irland
25-28 augusti Rotterdam, Holland
De två nationer som ligger i botten av tabellen efter åtta deltävlingar blir nedflyttade till FEI Nations Cup Promotional League.