Utredning efter dödsolyckan klar

Svenska Ridsportförbundets utredning efter dödsolyckan i Bollnäs i somras är nu färdig. Vid olyckan, som inträffade vid en fälttävlan i juli i år, skadades en 19-årig ryttarinna så svårt att hon avled. Utredningsgruppen har kommit fram till att hästen vid det hinder där olyckan skedde hoppade på ett sätt som gjorde att den inte klarade att ta sig över hindret. "Ekipagets fall på hindret är enbart föranlett av att hästen på ett oförklarligt sätt och utan påvisbar anledning inte lyfter på vänster framben och där vid går omkull tillsammans med ryttaren." skriver utredningsgruppen i sin rapport. - Det här är en mycket tragisk olycka som varken ryttare, arrangör eller banbyggare kunnat förutse eller förebygga, säger Tomas Torgersen, förbundets sportchef och medlem i utredningsgruppen för olyckan. Utredningsgruppen har haft bilder, video och vittnesuppgifter, som underlag för sitt arbete och har också besökt tävlingsplatsen i Bollnäs. Rapporten är lämnad till Svenska Ridsportförbundet och det internationella ridsportförbundet, FEI. - Utredningsgruppen har gjort ett mycket noggrant arbete som vi inom FEI kommer att ha nytta av, säger Catrin Norinder, ansvarig för fälttävlan inom FEI, det internationella ridsportförbundet. Utredningen i sin helhet finns att läsa på Svenska Ridsportförbundets hemsida www.ridsport.se I utredningsgruppen har Roger Edberg, tidigare ordförande i förbundets tävlingssektion och internationell banbyggare, Sören Cederqvist, ledamot av förbundets fälttävlanskommitté och banbyggare, båda med lång erfarenhet av sporten, Lennarth Pettersson, Upplands Ridsportförbund, ledamot av SOKs styrelse och tidigare ordförande i Svenska Mångkampsförbundets sektion för Modern femkamp, och Tomas Torgersen, förbundets sportchef, ingått. Kontaktperson: Tomas Torgersen, sportchef Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 05