Ridsport - Peder Fredricson vann Volkswagen Grand Prix i Gävle

Ridsport - Peder Fredricson vann Volkswagen Grand Prix i Gävle

Peder Fredricson vann Volkswagen Grand Prix i Gävle på söndagen med Holliday KGL. Tävlingen i Gävle var den första av tre innan det är dags för final på Flyinge i 13-14 november. Med Grand Prix-segern i Gävle var Peder den första att säkra en finalplats tillsammans med tvåan Emma Emanuelsson och trean Lisen Bratt Fredricson.

- Det här är precis vad svensk hoppning behöver. En bra Grand Prix-serie med bra banor, bra underlag och bra prispengar. Vi har längtat efter det här och är så tacksamma mot Volkswagen och Bilmetro här i Gävle, berömde Peder Fredricson arrangemanget.
Han satte en säker seger med åttaåriga Holliday KGL, som verkligen fick jobba på banan i Lervik, Gävle.
Peder Fredricson och Holliday KLG vann både lördagens kval och söndagens Grand Prix.
Försäljningschefen på Bilmetro Mats Öhman som följde finalen på riktigt nära håll ar imponerad.
- Alla ryttarna är verkligen fullblodsproffs, berömde han efter klassen.
Topptrion är verkligen rutinerad. Peder har två OS i ryggen och ett OS-silver i lag från Aten 2004.
- Jag trodde inte på seger i finalen. För jag red fort för att vinna kvalet. Men nu höll det och det känns verkligen bra, menade han.
Emma Emanuelsson har ännu inte gjort något seniormästerskap. Men hon började samla på SM-guld som tolvåring på B-ponny. Nu har stora Titan som förstahäst verkligen börjar hitta toppformen.
- Jag är så nöjd med honom efter hans första inomhustävling för säsongen.
Lisen Bratt Fredricson som föll och reste sig under OS red nu sin andra skimmel, Thriller P, med det spännande namnet.
- Jag är inte helt återställd. Har ont i ljumsken till och från. Men det går åt rätt håll.
Lisen Bratt Fredricson välkomnar Volkswagen Grand Prix.
- Volkswagen Grand Prix kan höja nivån på svensk hoppning på hemmaplan. Vi har ju tidigare haft en serie som då gav ett lyft, säger hon.

I Volkswagen Grand Prix-serien återstår två deltävlingar, Strömsholm den 13-14 oktober och Billdal 26-28 oktober. De tre främst placerade i deltävlingarnas Grand Prix är direktkvalade till finalen på Flyinge 13-14 november. Där står, förutom prispengarna, två platser i de internationella hoppklasserna under Stockholm International Horse Show på spel.

Resultat
Volkswagen Grand Prix 1,50-hoppning med winning round: 1) Peder Fredricson, Österlens RK, Holliday KLG 0+4 34,93 2) Emma Emanuelsson, Jump Club RSF, Titan 0+4 35,30 3) Lisen Bratt Fredricson, Österlens RK, Triller P 4+0 36,47 4) Anders Lidbeck, Flyinge RF, Lederstrumpf 0+4 38,24 5) Annika Gustafsson, Årsta Runsten, Undine 0+4 41,27 6) Johanna Rinnesjö, Linköpings FK, Sweet Wind 4+4 36,28

Caroline Lundström, Volkswagen Grand Prix, 0709-78 49 01, caroline@lundstromdesign.se
Erika Persson, pressansvarig Gävle Ryttarsällskap, 0705-185892, erika@stallwastersved.se